Іран просить в України обладнання, щоб розшифрувати чорні скриньки зі збитого літака МАУ – РНБО. Ексклюзив ТСН

Іран просить в України обладнання, щоб розшифрувати чорні скриньки зі збитого літака МАУ – РНБО. Ексклюзив ТСН

Фото: Associated Press

В РНБО повідомили Тегерану, що не можуть його надати

Місяць від дня авіакатастрофи українського боїнгу в Ірані: тема компенсацій родичам жертв залишається відкритою, а бортові самописці досі не розшифровані, йдеться в ТСН.19.30.

8 січня, коли Боїнг-737 "Міжнародних авіаліній України" збила іранська ракета, своїх громадян втратила Україна, Канада, Іран, Швеція, Афганістан, Велика Британія та Німеччина. Із першої секунди іранці знали - український боїнг збила ракета. Після витоку переговорів із диспетчером, які це підтверджують, іранці заявили, що даними не ділитимуться.

Місяць після трагедії, проте до розшифровування бортових самописців досі не брались. Іранська сторона не віддає чорні скриньки. Посол Ірану в Україні каже, Тегеран передасть реєстратори Україні, або іншій державі, якщо не зможе розшифрувати їх самотужки. І це попри те, що українські експерти, які літали в Тегеран, іще тоді побачили - можливостей для дешифрування там немає. Екслюзивно ТСН секретар РНБО розповів, іранці просили Україну надіслати їм спеціальне обладнання.

«Вони звернулись до нас, щоб ми надали технічну можливість, щоб ми поставили туди обладнання, яке ми маємо, щоб це відбулося на території Ірану. Але ми фізично зробити це не можемо, тому що обладнання є частиною стаціонарного і є вже вмонтоване і ми вже його просто взяти і привезти до Тегерану не можемо. Відповідний лист ми відправили два дні як в Іран», - каже Данілов.

Від дня авіакатастрофи літака МАУ в Ірані минув місяць: як просувається розслідування

Від дня авіакатастрофи літака МАУ в Ірані минув місяць: як просувається розслідування

Від моменту трагедії іранська сторона намагалася приховати справжню причину катастрофи. Одразу переконували, що літак упав через несправність двигуна. У компанії МАУ відпочатку наголошували - це був зовнішній чинник. На борту був один із найдосвідченіших екіпажів, літак новий і нещодавно проходив техогляд. У  помилку пілотів колеги не вірили.

Після тиску світової спільноти та доказів, які вдалося зібрати на місці трагедії українській делегації, лише на четвертий день  відповідальність за авіатрощу бере на себе іранський військовий підрозділ Корпус вартових ісламської революції. Кажуть, збили випадково на тлі загострення стосунків зі США, мовляв, літак переплутали з ракетою.

Як у повітряне судно влучали ракети бачив пілот літака іранської авіакомпанії, який саме йшов на приземлення. Перемови між диспетчером та пілотом оприлюднюють лише на третій тиждень після трагедії. І це ще один незаперечний доказ - іранці відпочатку знали, що сталось.

Після зливу переговорів іранці заявили, не передаватимуть жодної інформації з перебігу розслідувань. На такі заяви одразу відреагували світові лідери. Представників п’яти країни, чиї громадяни загинули, закликали іранців дотримуватися міжнародного права та негайно передати бортові самописці на розшифровування. Саме вони можуть поставити крапку в розслідуванні і дати відповідь на запитання - було збиття випадковим чи зумисним.

Секретар РНБО каже, попри емоційну реакцію Ірану на злив аудіозапису, співпрацю з Україною вони не припиняли. Іран є членом Міжнародної організації цивільної авіації ІКАО, тому має виконувати всі зобов’язання. Без України дослідження чорних скриньок відбутися не може. «Якщо вони цього не будуть робити, певні наслідки, на які Іран не піде.  Якщо хтось не дотримується правил ІКАО, то там є далі процедурне питання. Всі мають бажання, щоб у них не закривали повітряний простір, щоб літаки рухались з країни в країну», - каже Данілов.

Родинам загиблих українців іранці одразу запропонували 80 тисяч доларів компенсації - кожній сім"ї.  Проте українська сторона не поспішає погоджуватися на цю суму. Адже грошей може бути більше, все залежить від розслідування. Поки що родини отримали по 200 тисяч гривень допомоги від уряду України.

А Канада з Іраном уже судиться: є позов від імені жертв. Вимагають півтора мільярда канадійських доларів компенсації. Головний позивач   приховує своє ім’я, бо боїться за родину, яка живе в Ірані. У документах він  фігурує як Джон Доу. 

На 40 днів з дня трагедії саме в аеропорту «Бориспіль» вшанують загиблих в авіакатастрофі. Там встановлять пам’ятник знак, а також планують оголосити конкурс на розробку меморіалу. Навесні тут планують розбити сквер та висадити дерева.

 

Повʼязані теми:

Наступна публікація