Мораторій на заборону лікарських засобів позбавить українців права на доступ до інформації - Національна асоціація медіа

Мораторій на заборону лікарських засобів позбавить українців права на доступ до інформації - Національна асоціація медіа

Фото: УНІАН

Організація, представляє більше 100 електронних медіа з усіх регіонів України, звернулася до Президента України та представників держустанов.

Національна асоціація медіа (НАМ) закликає Офіс президента та РНБО негайно відкликати доручення Кабінету Міністрів ужити заходи "щодо мінімізації шкідливого впливу самолікування на здоров’я, зокрема, шляхом установлення до 1 січня 2024 року мораторію щодо наведення у теле-, радіопередачах, ЗМІ будь-яких відомостей рекламного характеру про лікарські засоби, медичні вироби, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітаці".

НАМ також закликає внести відповідні зміни у рішення РНБО від 30 липня 2021 року "Про стан національної системи охорони здоров'я та невідкладні заходи щодо забезпечення громадян України медичною допомогою".

У зверненні організація перелічує причини, чому запропонований мораторій не може бути частиною Стратегічного плану розвитку системи охорони здоров’я населення на період до 2030 року:

1. Обмеження поширення інформації щодо лікарських засобів позбавляє українців права на доступ до інформації, зокрема, про наявність ефективних засобів профілактики та лікування захворювань. В умовах, коли лікарі недостатньо обізнані щодо нових наукових досягнень у сфері медицини, а також, коли вони не завжди інформують про такі досягнення своїх пацієнтів, наявність альтернативного джерела інформації про способи лікування є важливим напрямом захисту інтересів пацієнтів. Наразі повної заборони рекламування лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації не існує у жодній з розвинутих країн світу. Саме тому міжнародне законодавство  передбачає заборону реклами лише тих лікарських засобів, які вживаються та розповсюджуються тільки за рецептом, тобто вживання яких може становити істотну небезпеку для здоров’я.

2. Введення мораторію на поширення реклами лікарських засобів стимулюватиме самолікування та не обдумане споживання ліків, оскільки заохотить звернення споживачів до інших джерел інформації, не врегульованих законодавством, зокрема, до рекомендацій родичів та знайомих, відгуків у соціальних мережах, підбору ліків працівником аптеки тощо. Такі джерела інформації, на відміну від реклами, зміст якої контролює безпосередньо виробник лікарських засобів, не відповідають вимогам достовірності, точності та повноти. Крім того, такі рекомендації зазвичай є дуже емоційними, містять перебільшення та потужно спонукають до вживання рекомендованих засобів, отже, споживання ліків може стати набагато небезпечнішим.  

3. Мораторій, запроваджений для телебачення, радіо та друкованих медіа за відсутності будь-яких обмежень в мережі інтернет, тільки ослабить український медіапростір та знизить конкурентоздатність українських медійних компаній... Ефективні механізми державного регулювання інтернет-простору наразі відсутні. Отже, мораторій лише підсилить позиції інтернет-медіа.

4. Запровадження мораторію на "наведення відомостей рекламного характеру" не передбачено чинним законодавством України, оскільки за своєю правовою природою він є вилученням із цивільного обороту об’єктів цивільних прав (рекламних послуг). Відповідно до частини другої статті 178 Цивільного кодексу України: "Види об'єктів цивільних прав, перебування яких у цивільному обороті не допускається (об'єкти, вилучені з цивільного обороту), мають бути прямо встановлені у законі". Тож єдиним законним способом заборони реклами лікарських засобів є внесення відповідних змін до Закону України "Про рекламу".

5. Ведення заборони на поширення реклами лікарських засобів значно погіршить економічну ситуацію на ринку медіа та відчутно скоротить їхню спроможність виробляти національний продукт. Для радіо така реклама у 2020 році становила близько 20% їхніх сукупних доходів від реклами. Телевізійні компаній отримують від цього типу реклами 35% доходів. Втрата майже третини надходжень в умовах економічної кризи, спричиненої пандемією, може мати незворотні наслідки для багатьох медіакомпаній.

Національна асоціація медіа переконана, що найбільш ефективним засобом протидії самолікуванню є підвищення поінформованості та освіченості українських громадян та широка національна інформаційно-освітня кампанія. Саме сильні українські медіа можуть бути партнером держави у досягненні цієї мети.

Повʼязані теми:

Наступна публікація