Нові акцизи на пальне: експерти пояснили, скільки зекономлять водії на бензині та як це позначиться на економіці

Нові акцизи на пальне: експерти пояснили, скільки зекономлять водії на бензині та як це позначиться на економіці

Фото: Associated Press

У Європейському Союзі ставки акцизів приблизно однакові.

Народні депутати України зареєстрували у Раді законопроєкт "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо збалансованості ставок акцизного податку на пальне".

Наразі газ в Україні – найдешевший вид палива. Вартість, порівняно з бензином, нижча майже вдвічі, оскільки залежить від акцизного податку. Що вищий акциз, то дорожче паливо. Однак, так було не завжди. Такий перекос цін у бік здешевшання газу та здорожчання бензину відбувся на українському ринку 2010 року, коли газовий бізнес під себе підім’яла так звана родина Януковича. Тоді були введені спеціальні низькі акцизи на скраплений газ, щоб він заробляв більше. Після втечі Януковича з України ринок газу окупували росіяни й наближені до них структури. Наразі дві третини спожитого в Україні автогазу – російські. У разі ухвалення цього законопроєкту, акцизні податки на автомобільне пальне буде урівняно, завдяки чому бензин в Україні, за підрахунками експертів, подешевшає десь на 2,5 гривні, а вартість газу, який переважно імпортується з Росії, подорожчає десь на 2 гривні.

ТСН.ua запитав у провідних експертів у сфері енергетики, що це за ініціатива, чи на часі нині такий законопроєкт, скільки зекономлять на бензині українські водії та як зниження цін на бензин позначиться на економіці Україні.

Виконавчий директор "УЕА" Олексій Шульга оцінює цей законопроєкт як дуже важливий і потрібний для розвитку власної енергетичної галузі, внаслідок чого розвиватиметься інфраструктура та збільшуватимуться надходження до державного бюджету. "У кожному товарі велика складова — транспортування. І якщо логістика здешевшає, виробники можуть знижувати ціну на ті чи ті продукти. Але є й інші фактори: курс долара, ціна на нафту, сезонні подорожчання нафти. Але сказати, на скільки вже завтра подешевшає хліб, не можна. Я вважаю, що законопроєкт покликаний зробити соціальну рівність за усіма видами палива, щоб не було преференцій для якогось одного виду. Вітчизняне виробництво зможе збільшити обсяги переробки нафти, тим самим збільшити відрахування у бюджет, розширити свої виробничі потужності, мати можливість реалізовувати інвестпроєкти. Тобто, це дасть більші надходження до бюджету, нові робочі місця, а також покращення інфраструктури", — переконаний Шульга.

Він зазначає, що така ініціатива дозволить Україні стати енергетично незалежною від Росії, а на ринку будуть створені однаково рівні умови для всіх. "Важливо те, що дизельне пальне залишається за тією ж акцизною ставкою, якою вона й була. Тому що це аграрії, це посівні кампанії, і воно на них жодним чином не вплине. Звісно, підняття скрапленого газу та зниження бензину – це крок, який потрібен, він на часі. Багато профільних асоціацій, які моніторять ситуацію на нафтопереробному ринку, вже виступали неодноразово за те, щоб збалансувати ставку. Тому що скраплений газ за останні 7 років майже у 5 разів збільшив свій паритет на ринку. Мета законопроєкту – повернути нас до того, коли у нас вироблялося пальне у достатній кількості. У 2008 році Україна навіть експортувала бензин і повністю забезпечувала власний внутрішній ринок. Потім дисбаланс в акцизах призвів до того, що ми маємо перекос у бік скрапленого газу, але залишаємося повністю незахищеними у разі, якщо північний сусід РФ чи Білорусь припинять експорт до нас скрапленого газу. Тому це пряма загроза енергетичній безпеці держави", — наголосив виконавчий директор "УЕА".

Шульга також додав, якщо цей законопроєкт буде проголосований, у певній частині бензин здешевшає на 3-4 гривні, скраплений газ трошки подорожчає. Але ми будемо мати різницю приблизно у декілька гривень, що не позначиться на пересічних громадянах. "Негативний відгук на законопроєкт може були лише у працівників таксі, бо там великі пробіги і великі витрати. Пересічний громадянин, в принципі, цього особливо не відчує. У нас щоосені та щовесни криза, оскільки через недостатню кількість скрапленого газу він щороку постійно дорожчає – стає по 14-15 грн. Потім ми насичуємося, робимо диверсифікацію, робимо танкерні перевезення скрапленого газу, а тоді Росія знову відкриває постачання — і газ знову 7-8 грн. Ми залежні у скрапленому газі від постачань. Навіть зараз я не впевнений у тому, що через ситуацію у Білорусі до України не припиниться ввезення бензинів і того самого скрапленого газу. І знову матимемо дисбаланс. Оскільки виробництво власного бензину ми понизили – із 5-6 заводів працює лише 2. Нам потрібно цим законопроєктом "зіскочити" із залежності, яка нами постійно маніпулює. Так, можливо, ті, хто вкладався в обладнання газової установки, негативно сприйматимуть цю ініціативу. Та звичайний громадян скільки наїжджає? 10-15 км на рік, у нього окупність установки, мабуть, 4-5 роки", — говорить Шульга.

На думку експерта, співголови ГО "Фонд енергетичних стратегій" Дмитра Марунича, цей законопроєкт насамперед призведе до збільшення надходжень у державний бюджет на понад 4 млрд грн, оскільки здешевшання бензину, яким Україна може забезпечити себе сама на 100%, дозволить зменшити залежність від російського скрапленого газу. "Рішення, яке не може бути прийнято з радістю усіма учасниками ринку. Ті, хто виробляє бензин і торгує ним, отримують зменшення цін на бензин приблизно до рівнів, за поточної кон’юнктури, десь 20 грн за літр. А от скраплений газ подорожчає — до 15 грн за літр. На мою думку, це справедлива штука, попри низьку ставку акцизу, ціна на скраплений газ була 52 €, а на бензин перевищила 200 € за тонну, у нас деформувалася структура цього паливного ринку, падало споживання бензину. Причому, в країні немає потужностей його добування, і навряд чи з’являться, тому Україна потрапила в залежність від імпорту, з усіма можливими наслідками. Тому рішення є виваженим і справедливим. Цей законопроєкт збільшить надходження до бюджету на понад 4 млрд грн", — зазначає експерт.

Дмитро Марунич також вважає, що, окрім держави, вирівнювання цін на паливо матиме позитивні наслідки і на енергетичному ринку, а також від цього виграють водії автівок на бензині. Однак, він переконаний, що трейдери, які торгують скрапленим газом, звісно, будуть незадоволені.

"Загалом ринок матиме позитивні наслідки, бо ця ситуація була створена державою штучно. Сьогодні ціни на бензин — на рівні 25грн/л, якщо знизяться до 20 грн, це буде падіння на 20% , от вам і вся економіка. Користувачі зекономлять до 20% в залежності від пересування, споживачі газу, навпаки, платитимуть трохи більше. Щодо трейдерів, які торгують скрапленим газом, та частини водіїв, які перейшли на скраплений газ, вони можуть бути незадоволені. Останні можуть користуватися бензином, оскільки машини мають по дві установки. Якщо газ зростав у ціні більш ніж на 55% від бензину, його ставили під сумнів у використанні, він ставав невигідним, бо газу треба більше на 100 км", — пояснює Марунич.

Нафтопереробники вимагали під стінами парламенту встановити єдиний акциз на паливо

Нафтопереробники вимагали під стінами парламенту встановити єдиний акциз на паливо

Рівні податки для чесного ринку, на якому немає пільг для російського газу, та розвиток вітчизняного виробництва, а отже збереження робочих місць – про такі наслідки від законопроєкту говорить Руслан Ляпка, перший заступник голови правління ПАТ "Укртатнафта". Оскільки для нього, як представника нафтопереробної вітчизняної галузі, є надзвичайно важливим питання підтримки українського виробника та чесної конкуренції. За його підрахунками, якщо нічого не робити і не чіпати акцизні податки на пальне, то вже за рік, внаслідок подальшого зниження споживання бензинів, українські нафтопереробні заводи просто зупиняться. "Щоб зрозуміти, чого ми хочемо, треба зрозуміти, що було. Почалося це все 2012 року, коли олігарх Курченко отримав доступ до ресурсу скрапленого газу, який виробляється. Курченко при Януковичі, маючи прямі контракти постачань з Росії, пролобіював необґрунтовано низьку ставку акцизу через бажання збуту російського скрапленого газу на території України. Внаслідок встановлення акцизного податку на бензин, що в 4 рази вищий, аніж на скраплений газ, споживання бензину в Україні скоротилося до мінімуму, а споживання скрапленого газу (це переважно імпорт з РФ) перевищило використання бензинів і щороку зростає на 10%. За збереження наявних пільгових ставок на російський скраплений газ українські НПЗ (Кременчуцький НПЗ та Шебелинський ГПЗ) зупиняться через рік через подальше зниження споживання бензинів і переходу на скраплений газ. І тоді тут буде царство для російського продукту. Це не лише призведе до втрати нафтопереробних підприємств, а й позначиться  на видобувній галузі, тому що нафту і газовий конденсат ніде буде переробити", — пояснює Ляпка.

Він також додає, що споживачі українського палива не повинні сплачувати в 4 рази більше податків у ціні бензину, ніж споживачі російського автогазу. "Це не на користь Україні, оскільки наша держава щороку недоотримує 5 млрд грн до бюджету. Що дадуть зміни? На АЗС відбудеться зниження ціни на бензин до 18 грн/л,  ціна на газ зросте до 14 грн./л. А це означає, що відновиться соціальна справедливість – одні громадяни України не будуть сплачувати податки на утримання доріг за інших громадян, які використовують газ. Будівництво доріг в Україні оплачують ті, хто їздять на дизелі й на бензині, але не ті, хто їздить на скрапленому газі", — наголосив Ляпка.

Нагадаємо, у Раді зареєстрували законопроєкт, яким хочуть урівняти акцизні податки на автомобільне паливо. Цього року кількість спожитого автомобільного газу перевищила споживання бензину. У Верховній Раді порахували й виявили, що щонайменше 5 мільярдів гривень недоотримав Дорожній фонд.

Депутати хочуть урівняти акцизні податки на автомобільне паливо

Депутати хочуть урівняти акцизні податки на автомобільне паливо

Повʼязані теми:

Стаття з добірки новин:
Рішення Верховної Ради
Наступна публікація