Понад 400 фільмів змагаються за держфінансування: чому відбір проєктів викликав неабияку дискусію в кіноспільноті

Понад 400 фільмів змагаються за держфінансування: чому відбір проєктів викликав неабияку дискусію в кіноспільноті

Фото: Associated Press

Відбір кінопроєктів триватиме до кінця наступного тижня.

Понад 400 фільмів змагаються за державне фінансування на 14-й пітчинг Держкіно. Серед них комерційні фільми, документалки, авторські стрічки, анімації і вперше - серіали. Сам відбір триватиме до кінця наступного тижня, але вже зараз зміг викликати неабияку дискусію в кіноспільноті.

Про це йдеться в сюжеті ТСН.19:30. 

Кілька тижнів експерти визначатимуть, хто цьогоріч отримає від держави гроші. За останні п'ять років на стрічки уже роздали понад півтора мільярда гривень і профінансували 224 фільми. Однак далеко не про усі такі стрічки українці дізналися. Тому ще до початку розгляду в кіноспільноті розгорнулися справжні баталії, зокрема, за якими критеріями обирати фільми, які вимоги до них ставити. 

"Ми ж створюємо кіно, щоб його дивились люди - і українці, і за кордоном. Тому ми повинні робити те, що цікаво людям", - зауважила голова Держкіно Марина Кудерчук.

У Держкіно говорили про створення спеціальних показників успішності і рейтингів режисерів. Як приклад наводили касові збори. Чимало фільмів не повернули у бюджет і трьох відсотків від того, що вклала держава. У кіноспільноті натомість - за більш комплексний підхід.

Фільм "Мої думки тихі" від держави отримував гроші як авторське кіно. Суми підтримки тут значно менші ніж за кіно масове. Однак у прокаті ця стрічка зібрала навіть більше за деякі найдорожчі стрічки, проспонсоровані державою. Продюсер Дмитро Суханов погоджується: до комерційного кіно дійсно можна застосовувати суворіші критерії. Наприклад, державну підтримку надавати їм як безвідсотковий кредит, які виробники мають повернути. Натомість у кіно авторському, фестивальному, документальному чи патріотичному більшу ставку робити на якість та ідею.

Гроші на кіно: експерти визначають, хто цьогоріч отримає від держави гроші

Гроші на кіно: експерти визначають, хто цьогоріч отримає від держави гроші

"Це культурна інвестиція. Ці фільми не зобов'язані повертати гроші, бо це, по суті, освіта. Чи освіта має бути прибутковою?" - говорить Суханов.

Окреме питання у галузі до оцінювання проєктів. 

"На жаль, у нас невеликий ринок. І одні люди у нас виступають експертами в одній категорії. А в іншій – подають свої стрічки. Вони набирають бали. Це конфлікт інтересів і цього не має бути!" - зауважує виконавча директорка Української кіноасоціації Вікторія Ярмощук.

Кінематографісти певні: самі спілки мають активніше долучати до експертної оцінки. Конкурси мають бути максимально відкритими та прозорими. Адже сьогодні експерти не зобов'язані коментувати свої рішення і пояснювати, чому підтримали проєкт.

"Експертна оцінка, фахова має забезпечити, що фінансуватимуться достойні проєкти. Потрібно чітко прописати критерії, за якими обирають проєкти, прописати чіткі посадові інструкції", - зазначила голова Української гільдії режисерів Жанна Максименко-Довгич.

Як відсутність чітких вимог може вплинути на долю проєкту - переконався автор документального циклу "Повернення історії" та "Скарби нації" Акім Галімов. Ці стрічки уже подивилися мільйони українців. Цьогоріч із новим проєктом - "Повернення Мазепи" - команда подавалась у категорію документалок. Пройшла технічні експертизи, перший тур оцінювання, набрала високі бали. А на фінальному етапі виникли претензії до категорії.

Акім визнає, що у нормативних документах немає навіть критеріїв до документалок. Як і пункту, що на такому етапі мають оцінювати приналежність до категорії. 

"Про сам фільм – у нас було одне питання від експертів. Решту часу – ми розбирали, чи в ту секцію ми потрапили! Мені, здається, це неправильно!" - зауважив Акім Галімов.

Натомість із чіткими та прозорими правилами, певні виробники та експерти, державна підтримка може стати дієвим інструментом. Адже за останні роки українського кіно дійсно стало більше. А деякі проєкти довели: наші проєкти можуть бути успішними і на фестивалях, і касово.

Повʼязані теми:

Наступна публікація