Російська "брудна" нафта поставила під загрозу експорт сировини до України та ЄС. Чи означає це дефіцит та здорожчання палива

Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин

Залежно від виду пального та регіону, зростання цін протягом 25-26 квітня в Україні складало від 30 копійок до 1,3 гривні за літр.

Тиждень тому Білорусь виявила, що отримує неякісну нафту з Росії. Зокрема, у ній виявили вискоий вміст хлорорганіки, внаслідок чого експорт і транзит нафти до України та низки країн Європи нафтогоном "Дружба" було призупинено.

ТСН.ua розповідає, що не так з російською нафтою, чи слід очікувати на дефіцит палива та чи здорожчає воно для українських споживачів.

Що сталося?

19 квітня на Мозирському нафтопереробному заводі (один з двох найбільших в Білорусії) виявили, що нафтопроводом "Дружба" туди прийшла забруднена партія нафти з Росії. Її орієнтовні обсяги - 800-1000 тонн. Мінськ також заявив, що на НПЗ постраждало обладнання, за яке країна тепер буде вимагати компенсацію у Росії на "сотні мільйонів доларів". Окрім цього, концерн "Белнафтохім" оцінив недоотримані доходи від реалізації нафтопродуктів через ситуацію з поставками неякісної російської нафти в розмірі близько $100 млн.

Вже за три дні "погана" нафта дісталася європейських НПЗ. У зв'язку з різким скороченням переробки нафти на НПЗ "Белнафтохім" ввів обмеження на експорт світлих нафтопродуктів. Крім того, в найбільшому в Білорусі нафтопереробному заводі також зламалося обладнання через "брудну" нафту. На час ремонту експорт бензину і дизельного палива зупинено.

Що забруднило нафту?

"Белнафтохім" поскаржився, що експортна суміш Urals, що надходить по нафтопроводу з Росії, містить хлорорганічні сполуки. Пізніше це підтвердила російська "Транснафта", що володіє російською частиною нафтопроводу "Дружба". 21 квітня на території підприємства були проведені випробування проб нафти і виявлено в ній перевищення гранично допустимих значень хлорорганічних сполук. Хлорорганіка не тільки отруйна для людей, а й псує обладнання з виробництва бензину.

"Окремі проби показували перевищення вмісту хлорорганічних сполук в 100 разів. Небезпека цих сполук полягає в їхній високій корозійній агресивності, також можливе забивання окремого теплообмінного обладнання та отруєння дорогої каталізаторної системи", - розповіли в концерні. Пізніше "Гомельтранснафта Дружба" уточнила, що зафіксовано перевищення в 17 разів.

При нагріванні органічних сполук хлору виділяється хлороводень, який у з'єднанні з водою утворює соляну кислоту - вона роз'їдає обладнання. Міненерго РФ своєю чергою заявило, що проблеми мають "технічний характер".

Звідки в нафті з'явилася хлорорганіка?

Спочатку "Транснафта" лише заявила, що виявила джерело забруднення на ділянці Самара - Унеча, а ця ділянка нафтопроводу завдовжки близько 1 500 км. Пізніше за фактом забруднення російської нафти порушили кримінальну справу. У "Транснафті" назвали забруднення нафти в трубопроводі "Дружба" навмисним. У компанії стверджують, що хлорорганіку вкинули в трубопровід через приватний "Самаратранснафтатермінал", який обслуговує низку невеликих виробників. Слідчі дії тривають в офісах декількох приватних організацій в Самарі.

Як Білорусь виходитиме з ситуації?

Нафта з хлорорганікою намагатимуться відкачати з нафтопроводу. "Гомельтранснафта Дружба" повідомила, що очікує поліпшення ситуації з якістю нафти не раніше ніж за 8-10 днів (тобто не раніше 1-3 травня). Крім того, потрібно буде полагодити зламане обладнання.

Хто найбільше постраждав від "поганої" нафти?

Саме зламане обладнання на Мозирському НПЗ головним чином торкнулося українських споживачів. Білорусь є найбільшим постачальником бензину та дизпалива до України. З урахуванням заборони експорту нафтопродуктів до України з РФ, яке набуває чинності від 1 червня, за словами експертів, що ціни на паливо можуть здорожчати.

Насправді вартість палива вже почала зростати, згідно з даними консалтингової компанії UPECO. Залежно від виду пального та регіону, зростання цін протягом 25-26 квітня складало від 30 копійок до 1,3 гривні за літр.

25 квітня українська "Укртранснафта" вимушено призупинила транзит нафти магістральним нафтопроводом "Мозир-Броди" (МН "Дружба"). У компанії пояснили, що вимушені були це зробити у зв’язку із відмовою прийому неякісної російської нафти на приймально-здавальній дільниці "Будковце" (Словаччина) та через відсутність вільних резервуарів на приймально-здавальній дільниці нафти "Фенешлітке" (Угорщина).

В Україні очікується дефіцит палива?

Дійсно, частка на російського та білоруського скрапленого газу та дизпального на українському ринку складає 70-80%, а частка цих країн на ринку бензинів — 50%. Водночас, в "Укртранснафті" зазначили, що мають товарні залишки нафти, яку можуть направити на Кременчуцький НПЗ для переробки. "Кременчуцький НПЗ працював на мінімальному завантаженні через податкові преференції, що діють в Україні на постачання нафтопродуктів з РФ", - повідомляють в "Укртранснафті".

Ці залишки в державній компанії назвали "резервом для збереження стабільності на українському паливному ринку".

Переговори операторів нафтогону "Дружба"

Аби вирішити ситуацію з подальшим транзитом нафти "Дружбою" у п'ятницю, 26 квітня, в Мінську зустрілись представники РФ, Білорусі, України та Польщі. Втім, перемовини "Белнафтохіму" з "Транснафтою" щодо казусу з "брудним" нафтопостачанням не обіцяло бути простими. Озвучена сума компенсації - $100 млн - може стати об'єктом нерозв'язної суперечки. Водночас, "Укртранснафта" проінформувала, що транзит якісної нафти можуть відновити від 3 травня. Відповідне зобов'язання взяли на себе представники РФ.

Аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сиренко стверджує, що стабілізація ситуація може позитивно вплинути на ціни і їхнє зниження. Крім того, поки що роздрібні ціни стримують оптовий ринок. Наприклад, дизельне паливо за тиждень в Україні зросло на 3000-4000 грн/т.

ВідеоРосійську нафту та нафтопродукти більше не експортуватимуть в Україну

Так вирішив російський уряд у відповідь на "недружні" дії України – йдеться про розширення торгових антиросійських санкцій, які Кабмін посилив минулого тижня.  Більше 40% нафтопродуктів, зокрема, дизелю, на українському ринку - саме російські. Окрім палива, Москва припиняє ввезення продукції машинобудування, металообробки та легкої промисловості.  

Російську нафту та нафтопродукти більше не експортуватимуть в Україну

Залиште свій коментар

Вибір редакції