Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин
Тотальна змова проти туриста. Чому українцям зривають відпочинок і як діяти постраждалим

Постраждалі не звертаються щодо компенсації втрачених грошей.

Останні два тижні виглядали як тотальна змова туроператорів і авіаперевізників проти туристів. Люди місяцями збирали копійка до копійки на омріяний відпочинок, а згодом у розпачі не знали, до кого звертатись. На вуха встала вся країна: їхні родичі в Україні, журналісти, навіть чиновники заговорили, йдеться у сюжеті ТСН.Тиждень.

Загалом через це авіапекло за останні два тижні пройшли близько двох тисяч туристів в Албанії, Тунісі, Іспанії та Грузії. Туристичний колапс стався через бізнесові непорозуміння між туроператорами та авіаперевізниками. Одні заборгували гроші іншим, а отже літати немає за що. Повертати українців додому, попри обіцянку не втручатися у справи бізнесу, взялась держава.

Міністерства інфраструктури та економічного розвитку скликають авіаперевізників та туроператорів до своїх кабінетів. Чиновники обіцяли тотальний переворот з ніг на голову, який має очистити туріндустрію. Більшість людей вже спланували свої відпустки, а далеко не всі фірмочки працюють чисто.

Сьогодні для отримання ліцензії на туроператорську діяльність багато не потрібно: фізична адреса, офіс та банківська гарантія на 20 тисяч євро. А фактично папірець, вартістю у вживану автівку, дає доступ до оборотів у мільйони доларів і доль сотень тисяч людей. Цей дивно занижений бар'єр провокує явище насправді катастрофічне - фінансові туристичні піраміди, що зростають на ваших грошах. "Туроператор бере авіаперевізника домовляється з ним. Знає яка в нього ціна. Бере готель і знає яка в нього ціна, домовляється за готель, трансфер, зі страховою компанією. Із цього складається ціна. А далі він може ціну або підвищувати, або знижувати", - розповів виконавчий директор Асоціації турстичних агенцій Павло Григораш.

Тут головне зібрати гроші з відпочивальників, навіть з тих за відпочинок, про який ще навіть не домовився. А потім слід скорочувати витрати, шантажувати готель, перевізника. Звідси витікають і непоселення в готелі оплаченої категорії, і дешеві авіаперельоти з затримками. І як наслідок переполовинені відпустки, а то й взагалі скасовані. 

Усе це мали б регулювати в Мінекономіки. Однак зараз зв’язані по руках і ногах мораторієм на перевірки, стверджує заступник міністра економіки Михайло Тітарчук. 

"Туристичні оператори, які є на ринку, не грають за правилами. Для них головне - фінансова нажива", - зазначив урядовець.

Потім такі компанії банкрутіють і турист не отримує жодної компенсації, адже банківська гарантія в рази менша, ніж зобов’язання туроператорів перед своїми контрагентами та клієнтами. Михайло Тітарчук говорить, що все упирається в законопроект, який має прибрати нечисті на руку фірми. За задумом, щоб отримати ліцензію тур-орператору, знадобиться банківська гарантія на півмільйона євро, страховка та участь у Фонді, який за потреби компенсує туристам витрачені гроші. За порушення умов - ліцензія забиратиметься. Але  цей законопроект у кращому випадку потрапить до парламенту тільки у вересні. Зараз єдиний вихід - скаржитися.

Один з найбільших тур-операторів, якого звинувачують у недбалості, повідомив, що дуже мало людей звертаються до них по компенсацію.

"Щодня на курорти разом з Join UP! відправляється від 3,5 до 5 тисяч туристів. За статистикою, за червень 2018 року повернення турів становить менше 5% від загального обсягу, тому що туристам, чиї рейси були скасовані, було запропоновано перебронювати тур на іншу дату або ж обрати іншу країну для відпочинку за бажанням клієнта", - зазначили у компанії.

І дуже даремно. Адже незважаючи на анонсоване в Мінінфраструктури рейтингування авіаперевізників, бал все одно правлять туроператори. Домовленості на перевезення туристів існують. В Асоціації туристичних агенцій дуже сумніваються, що подібних затримок в аеропортах більше не буде. І тут проста математика.

"Кількість чартерних рейсів, які заявлені всіма туроператорами на ринку, більша за фактичну можливість авіакомпаній ці рейси виконати", - стверджує Григораш.

Це співвідношення як відстань між небом і землею. Нині в Україні всього 25 чартерних бортів в поважному віці з дуже інтенсивним графіком польотів - від 8 до 15 годин в небі за норми у 12 годин на один екіпаж. Більшість належить компанії МАУ та Роза вітрів. Чотири борти в лоукостера Янаейр, який, до речі, належить російському бізнесмену Олексію Янчуку засудженому  до смерті в ОАЕ. Три борти належать компанії Браво, яка оскандалилася найбільше. Кінцевим власником називають Родріго Мерхежа. Йому ж належить і туроператор Оазіс, монополіст на тури в Туніс. Тому дуже дивно було слухати сварку двох кишень одного власника - про те, хто кому заборгував гроші. Ще два нових борти у СкайАп, що здійснює рейси в основному до Туреччини та Єгипту. Ними володіє тур-оператор Join UP. А тепер подивіться на темпи зростання. Bravo и YanAir - більше ніж на 200% кожна. Це означає, що ці компанії майже без зупинок перевозять туристів.

Фактично, чартерні перевезення наразі нагадують маршрутки у час пік - одні пасажири виходять на кінцевій, інші заходять. І якщо бодай один виходить з ладу, спрацьовує принцип доміно. Саме тому люди годинами сидять в аеропортах, чекаючи на свої рейси.

Поради для українського мандрівника:

1. Якщо ваш рейс затримується або переноситься, вимагайте від співробітника аеропорту довідку, робіть фото табло з інформацією про затримку та вильот інших рейсів. Також зберігайте усі чеки на витрати, які зробили протягом очікування.

2. Треба знати, максимум який можна отримати за  страховкою щодо ймовірного перенесення рейсів - 100 доларів на людину. І в цьому криється найбільша хитрість. Адже цих грошей не вистачить, щоб самостійно оплатити інший літак. У разі зсуву рейсу більше ніж на 5 годин людина має право на отримання компенсації такої як при скасуванні рейсу. Відрізнити одне від іншого дуже просто.

"Якщо затримка рейсу, то вам мають сказати, ви полетите через дві години, через три години і номер рейсу не змінюється. Коли змінюється номер рейсу, то це означає, що попередній було скасовано. Тому треба йти вже шляхом скасування рейсу", - заявив Григораш.

Якщо рейс скасували - вам мають компенсувати від 250 до 600 євро в залежності від дальності польоту. Це окрім того, що вас мають нагодувати та дати води. 

3. Якщо нічого з вищеперерахованого не відбулося - головне зробіть все, щоб вас почули. Ваше мовчання зараз не прибере безлад на туристичному ринку зараз. Якщо вас обманули - не лінуйтеся хоча б написати скаргу, бажано колективну. І чим більше таких буде, тем менші шанси у шахраїв від туризму зіпсувати вам наступний відпочинок.

4. Поцікавтесь нарешті минулорічними скандалами туроператора і дізнайтесь хто ваш перевізник. Авіакомпанія з одним-двома літаками не матиме резерву. 

ВідеоТуристична катастрофа: що робити у разі затримки чи відміни авіаперевезень

Цього тижня в аеропортах світу на кілька діб застрягли тисячі українців. Цей туристичний колапс стався через непорозуміння між туроператорами та авіаперевізниками. Повертати українців додому береться держава. Що ж так паралізувало турбізнес, як не вскочити в халепу тим, хто авіаквитки уже купив, - дивіться далі у сюжеті.

Туристична катастрофа: що робити у разі затримки чи відміни авіаперевезень

Залиште свій коментар

Вибір редакції