Щоб не зашкодити слідству, оприлюднений буде лише один з документів.
Міжнародна команда журналістів-розслідувачів з проекту Bellingcat підготувала дві доповіді, в яких містяться нові подробиці про обставини катастрофи в 2014 році Boeing 747 авіакомпанії Malaysia Airlines під Донецьком.
Про це йдеться в прес-релізі, що надійшов до редакції ТСН.ua.
Одну з доповідей Bellingcat в повному обсязі оприлюднить сьогодні, 15 лютого, о 21:00 за Києвом. Другий документ не буде опублікований - днем раніше він був переданий безпосередньо Об'єднаній слідчій групі (Joint Investigation Team, - JIT), яка під керівництвом голландських фахівців займається розслідування катастрофи Boeing 747.
Нагадаємо, згідно з офіційною версією (повний текст звіту читайте за посиланням), літак Malaysia Airlines, що слідував рейсом MH17, був збитий із системи "Бук" з території Донецької області, яка перебувала під контролем проросійських бойовиків.
Нова доповідь Bellingcat, яка буде оприлюднена 15 лютого, називається "Встановлення особи "Похмурого", генерал-майора, якого пов'язують з падінням MH17" [о 21:00 за Києвом вона буде доступна за цим посиланням].
У доповіді вперше опублікована нова інформація про Сергія Миколайовича Дубінського, який, імовірно, і є "Похмурим". Росіянин з таким позивних раніше фігурував в перехоплених телефонних розмовах, оприлюднених СБУ. Саме він займався транспортуванням територією України "Бука", за допомогою якого 17 липня 2014 року і був збитий Boeing 747 з сотнями пасажирів на борту.
Друга доповідь, як вказано в прес-релізі Bellingcat, 14 лютого була спрямована JIT. Цей документ не буде оприлюднений, оскільки містить інформацію, яка може зашкодити слідству.
При цьому Bellingcat все ж надав деякі деталі цієї доповіді. У ній, зокрема, описані військові підрозділи, машини та конкретні особи, які були задіяні у транспортуванні "Бука", яким був збитий літак, з Росії до України і назад.
У доповіді також вперше описані машини конвою і їхні водії, що супроводжували зенітно-ракетний комплекс. Серед них Bellingcat окремо виділила вантажівку з номером "4267 AH 50". Саме на ній перевозився "Бук" з порядковим номером "332", з якого і був збитий МН17.
17 липня 2014 року у зоні збройного протистояння на сході України був збитий Боїнг 777 авіакомпанії Malaysia Airlines, що виконував рейс МН17 з Амстердама до Куала-Лумпура. Трагедія сталася на сході Донеччини в районі села Грабове, що розташоване неподалік від Тореза. Всі 298 осіб, які перебували на борту, загинули.
14 липня Малайзія внесла до Ради Безпеки ООН проект резолюції про створення міжнародного трибуналу з розслідування падіння Boeing 777 над Донбасом. Цю ідею підтримали також Нідерланди, Україна, Австралія і Бельгія. У Кремлі ж вважали цей крок передчасним і заблокували документ.
13 жовтня 2015 року Рада Безпеки Нідерландів оприлюднила власний звіт щодо авіакатастрофи пасажирського лайнера Boeing 777 "Малайзійських авіаліній". Згідно з документом, літак був уражений частинами ракети 9N314M, випущеної з ПЗРК "Бук"; було встановлено, що вихідна точка запуску розташована на території близько 320 квадратних кілометрів на території східної України.
У січні 2016 року родичі пасажирів, які загинули в результаті аварії MH17, закликали прем'єр-міністра Нідерландів Марка Рютте почати глобальну кампанію, щоб домогтися публікації даних радіолокаційного контролю. Члени 18 сімей висловили впевненість, що це допоможе встановити, хто саме збив авіалайнер над Донбасом 17 липня 2014 року.
Пізніше розслідування показало, що "Боїнг" був збитий ракетою серії 9М38, використовуваної в зенітно-ракетний комплекс "Бук". Установка була доставлена з Росії і запущена з території, що контролювалася тоді сепаратистами. Фрагменти ракети серії "Бук" були виявлені при розтині тіл членів екіпажу, так і в одному з віконних прорізів кабіни літака.
Міжнародній слідчій групі вдалося встановити більшу частину маршруту, яким ЗРК "Бук" прямував на територію України, а також маршрут його руху у зворотному напрямку. За версією слідства, комплекс переміщувався з території Росії на територію Східної України і пізніше вивезений назад в РФ на білому тягачі марки Volvo.
Висновки МСГ фактично збігаються з результатами розслідування групи Bellingcat - експертно-журналістської організації, які займаються незалежними розслідуваннями з відкритих джерел.