Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин
У Запоріжжі відновили унікальні козацькі кораблі, знайдені в Дніпрі

Судна запорожців стали експонатами музею на Хортиці.

Два старовинні кораблі та десятки якорів віком кілька сотень років реставрували запорізькі археологи. Ці знахідки можуть повністю змінити уяву щодо історії судноплавства в Україні, а схожих експонатів немає в жодному з музеїв Східної Європи, йдеться в сюжеті ТСН.19:30.

Іще кілька років тому замість кораблів були лише дошки, друзки та декілька металевих частин. Археологи кажуть, що човни збирали, наче дитячий конструктор. Старовинних креслень не збереглося – відтворювали все за морськими літописами та тим, що було в наявності. Унікальну дюбель-шлюпку підняли з дна Дніпра. Археологи кажуть, що в річці частини судна збереглися пречудово, усі дошки – автентичні. "Дуб більш темний, особливо якщо він пролежав у воді. Він відрізняються і за кольором, і за більш щільною фактурою", - розповів керівник музею судноплавства Віктор Кривоносов. "У прісній воді дерев'яні частини зберігаються набагато краще, а якщо вони знаходяться ще й під шаром мулу і піску, то воно взагалі ідеальне", - пояснює генеральний директор Національного заповідника "Хортиця" Максим Остапенко.

Відео На Запоріжжі закінчили реставрацію старовинних кораблів та десятків якорів

На консервацію та реставрування судна в археологів пішло кілька років. І тепер історики можуть наочно бачити, на чому саме запорожці ходили в походи під час війни з Османською імперією. Цей човник зовсім невеличкий – 18 метрів у довжину та лише 6 невеликих гармат. Але коли їх було багато, вони являли собою насправді непереборну силу. У 1738 році під Очаковим козаки, немов вовки, загнали османську ескадру на мілководдя, а потім безжально знищили практично весь турецький флот.

Інший експонат – байдак, який українці здавна використовували для вантажних перевезень. Такі судна сягали сотні метрів довжини. Разом із цією знахідкою музейники реставрують іще й десятки якорів, які знайшли під час підводних пошуків. Історики кажуть, що після виготовлення українські ковалі обов'язково мали довести капітану їх міцність. Тому виріб скидували з висоти на залізну болванку, і тільки якщо він витримав цей іспит і не поламався – його доставляли на корабель.

Фотогалерея ЮНЕСКО взяла під свій захист українські козацькі пісні (9 фото)

Наразі запорізькі археологи підняли з води вже п'ять старовинних суден. Але кажуть, що Дніпро ховає в собі ще безліч схожих знахідок. Але щоби підняти їх нагору, потрібні гроші, яких зараз у держави немає.

Кореспондент ТСН Яків Носков

Залиште свій коментар

Вибір редакції