"Якщо напартачити з навчанням дітей у 5 років, повернути їх до школи буде неможливо": психологиня розкритикувала ідею МОН

"Якщо напартачити з навчанням дітей у 5 років, повернути їх до школи буде неможливо": психологиня розкритикувала ідею МОН

Фото: УНІАН

Запропонував цю ідею сьогодні в. о. міністра освіти України Сергій Шкарлет.

Українська психологиня Світлана Ройз піддала критиці ідею віддавати дітей до школи з 5 років. За її словами, психологи та нейропсихологи рідко бачать готовність до навчання до 6 років.

Про це Світлана Ройз написала у соцмережах.

Вона також додала, що між 6 і 7 роками "вміщається" 5 років емоційного розвитку дитини. "Мотивація у дітей до 7 років — ігрова. Дуже рідко у сучасних дітей навчальна мотивація доростає і до 7 років. Все, що в навчанні до 7 років не є грою — виснажує дитину", — сказала Ройз.

Вона відзначила, що наразі є потреба відновлення на всіх рівнях дітей, вчителів та батьків після пандемії. "Навчальна мотивація проявляється там, де безпечно. І нам знадобиться час, щоб оцінити стан дітей, напрацювати досвід відновлення. І, мені здається, всі можливі сили важливо спрямовувати на це", — написала Світлана Ройз.

На її думку, ще треба багато чого зробити, щоб відновити безпечне освітнє середовище. Крім цього, робота з 5-річною дитиною значно відрізняється від роботи із 6-річною. "Може йтися лише про ігрові середовища. У супроводі підготовлених до роботи з дітьми саме цього віку вчителями", — написала вона.

Також вона вважає, що у дитини в 5 років не вистачить зрілості префронтальної кори мозку, щоби бути інтелектуально готовою до школи. "А ще є емоційна готовність до школи. Це, наприклад, здатність витримати розчарування, фрустрацію, вміння виконувати завдання, яке не подобається, вміння регулювати свою поведінку. І це нереально для дітей і 6 років", — додала Ройз.

Крім того, є ще соціальна готовність. Наприклад, готовність бути частиною групи, розуміти її правила і дотримуватися їх. "Дитина 7 років вже вміє грати за правилами, ігри дітей 5-6 років ще егоцентричні, за своїми правилами. А ще є моторні готовність, фізична готовність, імунітет", — пояснила психологиня.

Світлана Ройз перерахувала питання для спостереження за дитиною:

1. Наскільки дитина може витримати навантаження - бути якийсь час без мами?
2. Наскільки відносини з батьками сприймаються як надійні. Дитина зможе проявляти активність, цікавість, тільки відштовхуючись від відчуття безпеки і підтримки в родині. (Батьки лякали дитину тим, що залишать в магазині, були непослідовними в своїх реакціях, а хлопчик чіплявся за руку і спідницю мами).
3. Наскільки дитина справляється з напругою (розчаруванням). Наприклад, коли йому не дали відразу ж бажаного, як він впорається. Реакція може бути нейтральною, пасивною або агресивною.
4. Наскільки дитина підготовлена до спілкування з іншими.
5. Чи зможе дитина винести напругу, коли на нього якийсь час не звертають персональної уваги.
7. Чи може дитина дозволити собі попросити про допомогу — наскільки вона впевнена, що його підтримають.
8. Якщо дитина вчиться писати букви, вона говорить: "Я намалював букву" чи "Я написав букву"? "Намалював" — це ознака ігрової, творчої діяльності та мотивації. "Написав" — уже навчальної.
9. Наскільки дитина рухлива, розкута в рухах.
10. Чи є у дитини режим дня, правила, щось, що виконується регулярно.
11. Наскільки дитина впевнена, що вона "хороша просто так".

Світлана Ройз зізналася, що за роки практики зустрічала дуже мало дітей, готових до шкільного життя в 6 років. "Я зустрічала, на жаль, не так багато дорослих, повністю укомплектованих до супроводу в школах і шестирічок. Мені часто доводиться пояснювати вчителям, чому одна дитина в 6,8 року справляється легко з завданням, а інша в 6,5 — почне це ж робити через кілька місяців", — розповіла Ройз.

Вона впевнена, що школа для 5-річних дітей повинна бути зовсім іншою. "Із зовсім іншим навчальним середовищем, із зовсім іншим підходом, стандартами, з абсолютно іншими фахівцями і завданнями. Якщо ми напартачили в навчанні дітей у 5 років, повернути в школу їх буде вже неможливо", — написала вона.

Нагадаємо, українських вчителів англійської мови навчатимуть за новою системою відповідно до концепції "Нової української школи". Понад три тисячі педагогів пройдуть підвищення кваліфікації за моделлю, яку запропонувала Британська рада в Україні. 

Повʼязані теми:

Наступна публікація