Укравтодор у всьому звинувачує кліматичні умови.
У Києві перед очима автомобілістів постали безпрецедентні руйнування на дорогах. Ями в 30 см і більше - часто прикриті калюжами і тому непомітні - стали обов'язковим елементом провулків і шосе. На СТО з'явилися багато машин, що вимагають позачергового ремонту. За оцінками Ліги страхових організацій України, збитки вітчизняної економіки в результаті зростання кількості ДТП через погані дороги і, як наслідок, погіршення стану автомобільного парку зростуть цього року до 50 млрд грн, пише "Корреспондент".
Плачевний стан доріг розлютив автомобілістів. У соціальній мережі Facebook з'явилася група "Я ненавиджу Укравтодор", яка за кілька днів зібрала понад 4 тис. учасників. Погані дороги стали головною темою на всіх автомобільних форумах.
З великим запізненням проблему визнали вищі держчиновники і дорожні відомства. Прем'єр-міністр Микола Азаров повідомив, що на українські дороги без сліз дивитися неможливо і відповідальним органам потрібно приймати термінові заходи. В Укравтодорі ж погодилися, що проблема досягла гігантського масштабу - 90% доріг потребують капремонту.
Вадим Гуржос, екс-голова Укравтодору, стверджує, що стан асфальтового покриття в цьому році значно гірший, ніж у попередні. І не тільки через температурні перепади, на які посилаються нинішні чиновники. За його словами, разом з ямами на дороги вилізли всі проблеми галузі - хронічне недофінансування, застаріла структура управління. До того ж в останні два роки всі сили шляховиків були сконцентровані на відрізках, які готувалися до Євро-2012, іншими дорогами займалися мало, пояснює Гуржос.
Список причин жахливого стану доріг можуть доповнити прокуратура і Держфінінспекція. Перевіривши діяльність Укравтодору та його територіальних підрозділів, ревізори виявили, що багато тендерів на будівництво і ремонти доріг проводилися без конкурсу, товари і послуги закуповувалися за завищеними цінами, роботи виконані частково і неякісно, в безлічі випадків була порушена технологія, прописана в проектній документації. На такому фундаменті проблем міцних доріг не побудувати, впевнені експерти.
На питання про те, чому цієї весни в країні з'явилося стільки ям на дорогах і вулицях міст, в Укравтодору відповідь проста: винні кліматичні умови, зима підкачала.
Однак над сусідньою Білоруссю, розташованою на північ від України в більш вологому кліматі, зима змилостивилася. 46-річний Ігор Гірняк, який часто їздить по справах з Києва в Бобруйськ, розповідає, що різниця в якості доріг між Україною і Білоруссю приголомшлива. По Білорусі автобус їде швидко і без проблем, але щойно перетинає український кордон, починається "мінне поле".
Асфальтне покриття не поспішають ремонтувати через дефіцит коштів, пояснюють в профільних службах. Наприклад, торік Київавтодору вистачило коштів на ремонт лише 125 тис. кв. м дорожнього покриття, що складає близько 9% від необхідного обсягу (6,6% - поточний ремонт, 2,3% - капітальний).
Сергій Дубенко, глава організації Громадський контроль, упевнений, що шляховики багато чого не договорюють, розповідаючи про причини негараздів. На його думку, ямковий колапс цієї зими виник через низьку якість проведення ремонту, корупцію в дорожній сфері, закритість інформації про проведені роботи та безлад в сфері управління.
"Не дай боже, дороги стануть кращими, тоді припиниться заробіток тих, хто отримує відкати, і тих, хто наживається на цих ремонтах", - упевнений активіст.
Результати перевірок Генпрокуратури і Держфінінспекції показують, що Дубенко близький до істини. Відсутність контролю якості виконання робіт з боку регіональних служб і Укравтодору призвела до того, що окремі підрядні організації просто не виконували роботи, які були записані в проектній документації, стверджують в Держфінінспекції.
Приміром, фірма Автошляхбуд САА, що отримала близько 160 млн грн бюджетних коштів на проведення ремонтних робіт, не пустила у свій офіс перевіряльників. Коли ревізори прийшли на підприємство з представниками правоохоронних органів, виявилося, що за кілька днів до повторної перевірки в будинку сталася пожежа - бухгалтерська та виробнича документація за два з половиною роки повністю знищена, повідомляється в звіті Держфінінспекції.
Як з'ясував сайт forbes.ua, коли відомство очолював Володимир Демішкан (зараз - нардеп від ПР), частина тендерних коштів розподілялася на користь компаній, заснованих його родичами і бізнес-партнерами. Зараз у Укравтодору немає голови.
Голова палати автомобільних доріг Польщі Войцех Малусі відгукнувся на прохання пояснити, з чого зроблені польські дороги, протягом кількох годин. Малусі розповідає, що в Польщі зима також пошкодила дороги - в основному не на трасах, а в містах. Він каже, що в країні переважно бітумні дороги. Бітумну масу виготовляють при високих температурах і кладуть при 130 °С.
А міністерство шляхів сполучення Німеччини у відповідь на подібний запит видання одразу надіслало 97-сторінковий документ. Він пояснює, як визначається склад покриття аж до міліметра в залежності від категорії дороги, навантаження, на яке ця траса розрахована, а також кліматичних особливостей конкретних областей країни.
Згідно з документом Німеччина поділена на три кліматичні зони, зима в яких проходить по-різному. Це також враховується при будівництві доріг.
Порівняти польські і німецькі технології з українськими журналісти видання не змогли. В Укравтодорі і Київавтодорі заявили, що розмірковувати на тему якості і складу українських доріг нікому: всі задіяні в латання дірок.