СПЕЦПРоЄКТ ТСН.UA
За які газові питання відповідає постачальник
Розвінчуємо головні міфи, якими нас лякають
Влітку відкрився ринок газу для населення. Це означає, що тепер українці можуть самостійно обирати постачальника блакитного палива для своєї оселі. Але нові правила роботи ринку газу лякають громадян, адже люди не розуміють, до кого звертатися з питань встановлення газових лічильників, перевірки якості блакитного палива, обліку спожитого газу тощо.

Послуги з продажу та доставки газу виконують різні компанії. З початку року це бачить кожен споживач газу, оскільки має дві платіжки – за сам газ та за його доставку.

За ціну газу та різноманітні цінові пакети, бонуси та знижки відповідають постачальники.

Під контролем облгазів (операторів ГРМ) вся інфраструктура: облік палива, обслуговування газопроводів, підтримка тиску в мережі. Крім того, оператори ГРМ відповідають за роботу аварійної газової служби. Проблема якості горіння палива – також «головний біль» облгазів.

Такий розподіл функціоналу на ринку газу допомагає постачальникам і облгазам якісно виконувати свої обов'язки перед населенням. А щоб люди розуміли, з якими питаннями звертатися до облгазів та до газопостачальних компаній – ТСН.ua і компанія «Газ України» в спільному спецпроєкті детально розібрались, хто і за що саме відповідає.
Міф перший: новий постачальник нараховуватиме «теплові коефіцієнти»
Насправді «теплові» коефіцієнти нараховують облгази. Чому? Причина проста: саме ці структури відповідають за облік спожитого блакитного палива.

Відповідно до законодавства, результати вимірювання об'єму газу мають приводитися до стандартних умов - температура +20 градусів за Цельсієм та тиск – 101,325 кПа.

В дійсності ж газ постачається та вимірюється за температури, яка відрізняться від стандартних умов та залежить як від погодних умов, так і від місця встановлення газового лічильника. Саме тому в літні місяці лічильники зазвичай вимірюють більший обсяг спожитого палива, аніж взимку, хоча об'єм газу приведений до стандартних умов в обох випадках буде однаковим.

Це пов'язано з фізичними характеристиками блакитного палива. Зокрема, за вищої температури газ розширюється, а за низької – стискається.

З цієї причини лічильники можуть зафіксувати один обсяг спожитого газу, а оператори газорозподільних мереж – визначити інші показники.

Цю різницю в обсязі спожитого газу облгази намагаються перекласти на споживачів. Це означає, що оператори ГРМ фактично проводять донарахування в квитанціях. Але це неправомірно у випадку з побутовими споживачами.

Чому? Річ у тім, що будь-які втрати облгазів із цієї причини вже враховані в їхньому тарифі. Цей тариф називається «на розподіл природного газу». І населення щомісяця оплачує його як абонентську плату.
Міф другий: новий постачальник встановить газовий лічильник
Всі питання про газові лічильники контролює облгаз, а не постачальник газу. Зокрема, облгази можуть вирішити такі питання, як повірка, ремонт або заміна лічильника. Розглянемо детальніше.

Покупка та установлення індивідуального лічильника газу в квартирі або приватному будинку – ці роботи повинні проводитися за рахунок облгазів або особистих коштів споживачів газу. Облгаз зобов'язаний встановити індивідуальний лічильник газу за законом. Такі витрати включаються в тариф «на розподіл газу». Людям потрібно звертатися до свого облгазу із заявою про встановлення індивідуального лічильника в своїй оселі.

А ось за рахунок держбюджету встановити газовий лічильник поки не вдасться. А все тому, що наразі немає жодної державної програми, яка могла б спрямувати фінансування на ці потреби населення. Не можна встановити лічильники і за кошти місцевих бюджетів, оскільки це прямо заборонено законом.

У той самий час українці можуть встановити лічильник газу за свій рахунок. У цьому разі, відповідно до закону, всі витрати повинен компенсувати облгаз. Щоправда, механізм такого відшкодування поки відсутній.

Повірка, заміна та ремонт лічильника: варто зазначити, що періодичну перевірку приладу потрібно проводити з інтервалом зазначеним в його паспорті, який в більшості випадків складає вісім років.

Як же діяти, якщо лічильник не працює? Рішення про ремонт приладу ухвалює облгаз. Якщо структура вирішила відремонтувати лічильник, тоді проблема повинна бути вирішена за два місяці від дати зняття пристрою. На цей час встановлюється тимчасовий лічильник з обмінного фонду підприємства.

Коли ж стає зрозуміло, що прилад неможливо відремонтувати, облгаз повинен протягом 15 робочих днів безкоштовно встановити свій лічильник газу. Крім того, підприємство зобов'язане повернути споживачеві його прилад і надати письмове повідомлення про те, що лічильник не підлягатиме ремонту.

Якщо ж громадянин вчасно передав лічильник на перевірку, а облгаз своєчасно не встановив прилад, можна сміливо звертатися зі скаргою до НКРЕКП. Цей орган буде зобов'язаний перевірити, чи не порушило підприємство норми Кодексу газорозподільних систем.
Міф третій: передавати показники лічильника можна новому постачальнику
Побутові споживачі повинні передавати показники індивідуального лічильника газу облгазу з 1 по 5 число кожного місяця. А все тому, що саме облгази контролюють питання обліку обсягів використаного блакитного палива.

Як правильно передати показники лічильника? Для цього потрібно зняти дані на перше число кожного місяця. Це робиться так: на відліковому пристрої лічильника, який ще називають циферблатом, зазначено 00567,024. Тоді потрібно вказати всі цифри до коми. Якщо ж серед цифр є нулі, їх записувати не потрібно. Тобто, в нашому випадку показники лічильника треба записати так: 567. Ці дані потрібно надати в облгаз до п'ятого числа кожного місяця включно будь-яким зручним для людини способом. Наприклад, можна принести інформацію до відділу з роботи з клієнтами, зателефонувати, відправити SMS-повідомлення, залишити показники в особистому кабінеті на сайті компанії, скористатися послугами чат-бота тощо.

Якщо ж споживач не встиг передати дані в облгаз, в такому разі облгаз самостійно розрахує обсяг споживання на основі даних вашого споживання за останні 12 місяців.

В разі, якщо ви проживаєте в багатоквартирному будинку, який обладнаний загальнобудинковим лічильником газу, а ви не маєте індивідуального лічильника, то облгаз буде використовувати показники загальнобудинкового лічильником для розрахунку вашого споживання. В такому разі від обсягів визначених за загальнобудинковим лічильником віднімаються загальні обсяги всіх індивідуальних лічильників, які були подані до облгазу, а залишок розподіляються між споживачами, що не мають індивідуальні лічильники пропорційно кількості зареєстрованих осіб в квартирі.

Важлива деталь. Якщо споживач не передав вчасно дані лічильника в облгаз, і підприємство самостійно визначає обсяг споживання за конкретний місяць, значить, цифри в квитанції будуть відрізнятися від реально використаних обсягів газу.
Міф четвертий: у поганій якості газу винен постачальник
Часто населення скаржиться на те, що вода в чайнику довго закипає, а вогонь в конфорці горить дивним жовтим або червоним кольором. Тоді люди переконані, що винні в цьому постачальники. Але насправді газопостачальні компанії не мають жодного впливу на якість газу. За якість газу відповідає облгаз.

Водночас колір полум'я, яким горить газ залежить більше не від самого газу, а від умов, в яких він спалюється. Від достатнього притоку повітря в приміщення, в якому спалюється газ, від вологості цього повітря, від чистоти приладів і багатьох інших факторі.

Якщо у споживача виникає обгрунтована підозра, що газ неякісний чи тиск газу в розподільній мережі неналежний, то ці питання мають вирішити фахівці облгазу.

Як же діяти в цій ситуації? Спочатку можна подивитися, чи не забруднена газова плита. Для цього потрібно почистити сопло пальника. Робити таку чистку самостійно не рекомендується – краще зателефонувати за номером газової служби 104 і викликати фахівців.

Також корисно провітрювати квартиру, це може допомогти вирішити проблему низької якості газу. Річ у тому, що блакитне паливо може погано горіти через брак кисню на кухні.

Якщо всі ці заходи не принесли очікуваного ефекту, причина поганого горіння газу полягає в недостатньому тиску в системі. За цей процес також відповідає облгаз.
Міф п'ятий: новий постачальник змусить тягти нову газову трубу
Коли споживач змінює постачальника газу, прокладати нову трубу не потрібно. Газ від нового постачальника буде доставлений вам тим ж трубами, що й від старого постачальника. У нашій країні розташована розвинена газотранспортна система, яка вважається однією з найбільших інфраструктур в світі. Загальна протяжність труб становить майже 350 тис. км.

Ця система складається з газопроводів різного тиску. Зокрема, магістральні газопроводи перебувають під високим тиском. А розподільні мережі потрапляють під високий, середній або низький тиск. Цей принцип різного тиску дозволяє безпечно транспортувати газ на всіх етапах логістичного шляху – від видобутку до споживчих потреб населення в будинку або квартирі.

Докладніше про те, як працює ринок газу, які структури представлені в системі, хто виконує ті чи ті функції – можна вивчити в нашій інфографіці.
Все це газове господарство перебуває в різній формі власності. Так, 60% труб належать державі, інші 40% – операторам ГРМ або іншими словами – облгазам.

Систему газопроводів обслуговують облгази. Зараз в Україні налічується близько 44 операторів ГРМ. Вони відповідають за безперебійну та безпечну доставку блакитного палива до споживачів. Тому на закріплених ділянках газового господарства облгази контролюють роботу аварійної служби, ремонтують і модернізують треби, встановлюють і перевіряють лічильники тощо.

Така структура власності в газовому господарстві створила так звані природні монополії. Тому у разі зміни постачальника газу громадянин не може змінити облгаз, який займається обслуговуванням трубопровідної системи. А щоб всі газові послуги надавалися вчасно і якісно, люди повинні оплачувати абонплату «на розподіл газу». Цей тариф є єдиним джерелом фінансування оператора ГРМ і йде на підтримку газорозподільних мереж в робочому стані.
Міф шостий: після зміни постачальника газу не потрібно буде платити за доставку блакитного палива
Від першого січня 2020 році Нацкомісія, що здійснює держрегулювання в сферах енергетики і комунальних послуг розділила квитанції за газ. Тепер українці отримують дві платіжки. В одній квитанції вказано рахунок для оплати безпосередньо товару – тобто, людина платить за використаний обсяг блакитного палива. В іншій платіжці вказана сума, яку громадянин гасить за доставку палива до будинку або квартири. Цей рахунок ще називають «за розподіл газу».

Якщо людина змінить постачальника газу, то вона все одно буде платити облгазу за доставку блакитного палива розподільними мережами до газових плит, водонагрівальних колонок або опалювальних котлів. Тариф «за розподіл газу» різний для кожного регіону і залежить від довжини газових мереж, їхнього стану, вартості обслуговування та ін. Наприклад, влітку тариф для АТ «Київгаз» склав 0,34 грн за кубометр, для АТ «Київоблгаз» – вже 0,97 грн. А найвищі тарифи були встановлені для АТ «Миколаївгаз» і АТ «Лубнигаз» – по 1,46 грн, а також для ПрАТ «Мелітопольгаз» – 1,57 грн.