Влітку 2017 року центр Подолу почав стрімко змінюватися. У сквері на Контрактовій площі зникли недолугі МАФи та заборонили рух машин. Пішохідною також зробили частину вулиці Сагайдачного. Після цього відновили сквер та встановили там стенд із зображенням проекту "Київська вітальня".

Нововведення одразу спровокували бурхливу дискусію у ЗМІ та соцмережах. Кияни розділилися на два табори: частина обурювалася тому, що пересуватися й так тісним Подолом стало важче. Інша частина зраділа можливості спокійно прогулятися вільним від машин історичним центром.

Як з'ясував ТСН.ua, це – лише початок масштабних перетворень у межах ініціативи міської влади KontrAct. 2015 року було проведено конкурс серед архітекторів, у якому перемогла проектна група "Київська вітальня".

Мета проекту – повернути Контрактовій площі первісний вигляд. Тобто зробити її такою, якою вона була до появи там МАФів.

Як зміниться серце Подолу, коли чекати на повну реконструкцію, яка ідея лежить в основі проекту та куди подінуться машини з площі ТСН.ua розповів головний архітектор проекту Антон Олійник.
Необхідність реконструкції назрівала останні 10 років.

І після Революції Гідності, коли у столиці активізувалися міські ініціативи, влада вирішила відновити Поділ, зокрема, територію Контрактової площі.

Для цього було проведено конкурс Кontr/Аct, одною з головних умов якого стало зробити площу пішохідною.

Однак, розпочати роботу над Контрактовою вдалося не одразу.

Спочатку процес загальмували власники МАФів, з якими довелося боротися два роки. А тепер, аби розпочати капітальну реконструкцію, проект має пройти перевірку на громадських слуханнях та бути затвердженим у Київраді.
Етапи затвердження проекту
Оформлення ескізного проекту
Складання кошторису
Вартість проекту буде відома після інженерних та транспортних досліджень. Зокрема, має бути розрахована вартість підземних комунікацій та переносу трамвайної колії.
Експертиза кошторису
Подання проекту до Київради
Голосування за проект
Виділення грошей
Реалізація проекту
Попередньо, 2018 року
Проект "Київська вітальня":
Як зміниться Контрактова
Головна ідея проекту - створити "київську вітальню", куди місцеві мешканці приводитимуть своїх друзів, родину та гостей.

Адже Контрактова площа, на думку архітекторів, - це головна площа Києва.

Оскільки Майдан - це площа, яка належить країні, Михайлівська та Софійська - це більше релігійні центри, де можна провести ярмарки, але з певними обмеженнями.

Контрактова площа ж є важливим складником київського Малого туристичного кільця.

Адже гості, які приїжджають до Верхнього міста і там зупиняються, їдуть на Андріївський узвіз, ним спускаються на Контрактову площу, йдуть пішохідною вулицею Сагайдачного, доходять до Поштової площі, піднімаються фунікулером і знову піднімаються до Верхнього міста.

Тому ідея пішохідної вулиці Сагайдачного та Контрактової площі добре лягає у цю концепцію туристичного кільця.
Структура площі
Архітектори вирішили не змінювати зонування Контрактової площі, яке склалося історично.

Загалом, виділяють п'ять головних зон: транспортний хаб (де є найбільша концентрація громадського транспорту), Гостьовий парк (де має з'явитися Контрактовий сад), площа Пирогощі, сквер та площа перед Києво-Могилянською академією.

Попри те, що Контрактова найбільше асоціюється зі студентами та молоддю, її чимала площа дозволить адаптувати простір для всіх: і родин з маленькими дітьми, і пенсіонерів, і туристів.
З нового архітектори планують створити Контрактовий сад, який буде найбільшим у районі, та ігровий фонтан біля Будинку дитячої творчості.
Пішохідну частину Контрактової площі та вулиці Сагайдачного архітектори планують окреслити мощенням з жовтої цегли.

На площі буде встановлена нова система навігації, де буде вказано усі пам'ятки та цікаві місця району. Біля самих місць будуть розміщені інформаційні таблички з цікавими фактами про об'єкт.

На площі планують допомогти туристам та позначити найкращі точки огляду металевими плитами зі спеціальними малюнками.

Для людей з обмеженими можливостями вхід до метрополітену буде оснащений спеціальним пандусом.

Крім того, архітектори планують створити інструкцію з експлуатації площі, де будуть прописані вимоги до кафе та інших будівель стосовно зовнішньої стилістики та обов'язкового оснащення.

Там мають прописати і вимоги щодо пандусів та підйомників.
Рух транспорту на площі будуть скорочувати поетапно.

Паралельно на площі будуть облаштовуватися місця для паркування у прилеглих кварталах.

На вулиці Спаській буде облаштований транспортний вузол для всіх маршрутів автобусів та трамваїв, що походять через площу. А поруч - стоянка таксі.

Також у транспортному хабі запланована навігація, електронні табло та зручна зона очікування.
Для кафе та ресторанів архітектори пропонують використати перший поверх Гостиного двору.

Біля транспортного хабу буде розміщено кав’ярня, фуд-корти та автомати з продажу проїзних квитків.

Кав'ярні на вулиці Сагайдачного планують позбавити огороджувальних глухих конструкцій.
Що вже зробили
Поки проект чекає на затвердження, столична влада вже підготувала площу для реконструкції.

Її практично повернули у минуле 90-х років, коли на Контрактовій не було МАФів і нею курсували новенькі трамваї: відремонтували сквер та заборонили рух транспорту.
Від 1 серпня 2017 вулиця Сагайдачного та ділянка перед Києво-Могилянською академією як експеримент були перекриті для руху автомобільного транспорту. Крім того, вулиці навколо стали однобічними.
Переваги:
Зміна руху має посприяти ліквідації "парковки", на яку, по суті, перетворювалася площа. Адже у концепції розвитку Києва вказано, що пріоритет має бути у пішохода. Реконструкція Контрактової у межах проекту має стати саме втіленням відповідної концепції.
Недоліки:
Автори проекту визнають, що із розвантаженням площі під удар потрапляють прилеглі вулиці. Однак проблема із незаконним паркуванням має вирішуватися на рівні законодавства.
Контрактова площа до заборони руху автотранспорту