ІДЕЇ, ВАРТІ ПОШИРЕННЯ
..........cміливі бізнес-проекти українських підприємців
Наприкінці вересня в Україні запрацював унікальний бізнес-інкубатор. Цей проект започаткував ПриватБанк в рамках програми розвитку малого підприємництва в Україні КУБ "Країна підприємців".

Його мета - допомогти розвитку підприємництва в Україні. Провідні бізнес-коучі, успішні підприємці та банкіри взялися навчати тонкощів і секретів ведення бізнесу молодих стартаперів.

Вони допомагають українцям, які мають знання та креативні ідеї, однак позбавлені бізнес-досвіду і відповідних навичок. Головна мета інКУБатора – допомогти перспективним підприємцям виростити свою власну справу з ідеї.
Учасники бізнес-інкубатора абсолютно з різних міст України, проте їх об'єднує одне-єдине бажання – втілити свою ідею в життя та цим самим змінити майбутнє країни – як фінансово, так і з боку інвестиційної привабливості.

ТСН.ua продовжує публікувати ідеї молодих підприємців, які варті поширення. Вони мріють, щоби їхні проекти втілилися в життя і на повну міць запрацювали в Україні, збагатили її економічний стан та змінили життя українців.

Дехто хоче створити унікальну онлайн-ІТ-школу, доступну для всіх, хтось воліє автоматизувати процес контролю на виробництві, а дехто - влаштувати переворот в онлайн-шопінгу. Натхненні та ті, хто прагне змін, – читайте про них у нашому матеріалі.
Юрій Черешник,
ПЗ щодо автоматизації робочого процесу
на виробництві
Спочатку ти сидиш і розумієш, що робиш рутинну роботу, розумієш, якщо є простий алгоритм дій – цей робочий процес досить легко автоматизувати. Потім зібралася невелика команда, ми зробили ядро програми і далі проект почав розростатися. Від моменту старту минуло вже три роки. Ми починали з того, що була найпростіша база даних без будь-якого інтерфейсу, зараз вона вже адаптивна під мобільні пристрої.

У чому, власне, ідея. Всім відомо, що таке XRM – це певні автоматизовані системи, які допомагають працювати менеджерам із клієнтами. Є дуже непогані системи складського обліку, де все автоматизовано і задіяно мінімум кількості людей. А помилка людського фактора практично зводиться до мінімуму.

Але, на жаль, програмне забезпечення (ПЗ – тут і далі), яке працювало б саме з виробництвами – автоматизовувало виробничі процеси – у нас в країні практично відсутнє. Воно є за кордоном, але коштує надто дорого. Наприклад, у разі купівлі друкарського обладнання, яке коштує 800 тисяч євро, зазвичай поставляється і ПЗ, яке коштує 300 тисяч євро. А така сума для нашої країни – штука непідйомна.

Я, зокрема, кажу про флексодрук, оскільки давно займаюся цим бізнесом, але загалом у країні ситуація така ж. Головна проблема в тому, що ми на маленькі зарплати набираємо низькокваліфікованих людей і намагаємося побудувати аналогову систему обліку. Через залучення в процес величезної кількості людей це призводить до безлічі помилок, до того, що необхідно наймати більше персоналу тощо.
Ми починали з того, що була найпростіша база даних без будь-якого інтерфейсу, зараз вона вже адаптивна під мобільні пристрої.
В принципі, нічого не заважає нам організувати цей процес інакше. Йдеться про те, що є певна кількість людей, а ми автоматизуємо їхні робочі місця. Тобто, людині не потрібно ходити щодня і робити заміри, а достатньо зробити контрольні заміри раз на тиждень. А протягом решти часу програмне забезпечення рахує, веде статистику, робить нелінійні розрахунки.

Це дозволяє, зокрема, прогнозувати витрати певних матеріалів, передбачати, скільки ми зробимо за визначений період, дати, коли буде готова продукція тощо. У своїй вузькій спеціалізації ця штука досить хороша, спочатку ми її робили для свого підприємства, а потім впровадили на ще кількох. При цьому отримали позитивний зворотний зв'язок. Зараз ми допрацьовуємо деякі модулі для поліпшення нашої системи. Власне кажучи, на цій стадії ми зараз і перебуваємо.

Наше програмне забезпечення працює в хмарі. Це зроблено з двох причин. Перша – це простота підтримки, друга – будь-яку інформацію можна отримати з будь-якого пристрою, без прив'язки до локації. Згідно з нашою бізнес-моделлю, ми просимо щомісячну абонплату. Вона, грубо кажучи, дорівнює одній невеликій зарплаті однієї людини на заводі.

Є така тенденція – виносити підприємства за межі міста. І друге підприємство, яке зацікавилося нашою системою, якраз розташоване за межами Дніпра. Їм, завдяки нашому ПЗ, вдалося налаштувати управління віддалено. Тобто, так ми дізналися про деякі нові можливості нашого ПЗ. Виявилося, що навіть не потрібно залучати технолога, щоб він щоразу їздив на підприємство, він може робити певні висновки віддалено. На прикладі цього підприємства помітно тенденцію створення робочих місць у депресивних містах.

І власне з цією ідеєю, з її подальшим масштабуванням, ми прийшли до ІнКУБатора. Участь у проекті прекрасна тим, що ти дивишся збоку на себе та свій проект. Це дозволяє поглянути на нього в масштабах однієї галузі й усієї країни.
Найбільша проблема, про яку хотілося б попередити підприємців-початківців – втрачений час.
І коли ми стали його учасниками, розвиток ідеї став відбуватися більш інтенсивно, банально, наша команда стала частіше збиратися, стали частіше обговорювати. Той факт, що нашим проектом хтось зацікавився, дуже сильно стимулює. Ми зрозуміли, що цей проект має цінність не тільки для нас, але і в принципі. Це величезний плюс.

Крім того, ми в процесі поспілкувалися з інвесторами, в принципі навчилися з ними розмовляти. Ми всі технарі, тому досвід спілкування з інвесторами отримали колосальний. Важливо і те, що можна отримати не тільки знання, але й фінансування, й навички оцінювання себе і проекту.

Перше, що ми хочемо, змінити правила гри в нашій галузі в Україні. Це підштовхне її до певного розвитку і змінить ситуацію. Хотілося, щоб працювали люди з головою, з досвідом, і не тікали за кордон. Це перше. Друге – спробувати просунути свій бізнес, наприклад, у Польщі. Поки ж завдання – довести продукт до комерційного стану і масштабуватися в Україні.

Найбільша проблема, про яку хотілося б попередити підприємців-початківців – втрачений час. Він втрачається в двох випадках: коли ти просто втомився і тобі потрібно відпочити, а є момент, коли у тебе просто опустилися руки і ти випав із процесу. Тому, головне не зупинятися і підтримувати одне одного у разі втрати впевненості щодо реалізації свого проекту.
Роман Войтюк,
групові закупівлі
Ідея виникла з простого. Мені не хотілося витрачати час даремно – на походи магазинами – я хотів більше уваги приділяти друзям, спілкуванню та іншим загальнолюдським цінностям. Я подумав, чому б не організувати сервіс, який буде аналогом передплати періодики, але працювати в іншій галузі. Наприклад, коли заходиш на сайт і виписуєш те, що тобі потрібно, обираєш кількість товарів, дату і час доставки. І, власне, відділ доставки тобі це пакує і відправляє.

Я подумав, що варто починати саме з промтоварів, а не продуктів. Друга ідея, на яку наштовхнули вже ментори ІнКУБатора, – почати з групових закупівель. Відомо, що ціна в магазинах і на оптових базах відрізняється. Але люди, як правило, йдуть до магазину.

Я подумав, що можна домовитися з оптовими базами, зібрати групу зацікавлених людей, і, грубо кажучи, купити на всіх мішок цукру. Таким чином, кілограм цього продукту для них буде на кілька гривень дешевшим, ніж якщо купувати його в магазині.
Я постійно запитував себе, як структурувати бізнес, як організуватися. Тепер я ці знання отримую.
Поки це тільки концепт, який ми відпрацьовуємо з менторами. Ми визначили, що потрібно починати саме з групових закупівель, а потім вже підключати підписку на товари. Власне підписка – це новий етап для онлайн-магазинів, який в Україні практично не розвинутий, хоча це досить успішно працює в інших країнах, зокрема, в Японії.

Власне там цю модель я і побачив, вона відклалася у мозку. І потім, коли я простоював в чергах, ідея набула нових рис, і я вирішив трансформувати це у наших реаліях. Поки в планах сформувати загальноукраїнське бачення, а вже потім подумаю про вихід на західні ринки.

Є таке твердження, що коли про щось думаєш, воно матеріалізується. Я загорівся ідеєю задовго до ІнКУБатора – ще 2015 року. Зараз, під час участі в КУБі, реалізації дуже сильно сприяють онлайн-курси про підприємництво, організовані Prometheus. Я постійно запитував себе, як структурувати бізнес, як організуватися. Тепер я ці знання отримую.
 
Руслана Дулинська,
перевезення вантажів
Все починалося з бажання працювати. Спочатку я була менеджером з транспорту, займалася логістикою, закупівлею та постачанням. Потім у нас з чоловіком з'явилася ідея самостійно будувати бізнес. Спочатку ми займалися експедиторською діяльністю, потім – пошуком автотранспорту.

Всі ці кроки дозволили набити руку, навчитися. Потім почали орендувати автомобілі, зареєстрували своє підприємство і почали працювати. На певному етапі розвитку бізнесу вирішили подати заявку до ІнКУБатора.

Не можу сказати, що наш проект унікальний, але ми хочемо зробити його таким, використовуючи всі знання, отримані в бізнес-інкубаторі. Нам цікаво отримати досвід у продажах, навчитися правильно будувати їх, розробити стратегію підприємства, змінити процес, щоб відрізнятися від інших перевізників. Нашому підприємству вже чотири місяці, у нас вже є чотири авто, на одне з яких, до речі, кошти виділив ПриватБанк.

Насамперед нам потрібні знання, щоб перейняти досвід інших підприємств, отримати навички від кваліфікованих менторів ну і, звичайно ж, фінансування від ПриватБанку.

З приводу розвитку – хочу вийти на міжнародний ринок, щоб ми стали міжнародними перевізниками, щоб у нас була більша кількість автопарків, заправні станції для авто, станції обслуговування, які дадуть змогу спершу обслуговувати наші автомобілі і потім пропонувати відповідні послуги населенню.
В ІнКУБаторі ментори розповідають початківцям, як не наступати на ті граблі, на які вже наступали нинішні бізнесмени. І в цьому величезна перевага.
Така модель дозволить нам купувати паливо дешевше, що своєю чергою дозволить нам надавати послуги за меншою ціною. На мою думку, наш проект зробить величезний внесок в економіку країни, створивши нові робочі місця.

Ще хочу розвіяти сумніви стосовно того, що в Україні складно створити бізнес. Це не так. Головне – це ідея. Якщо вона є і людина горить нею, то перешкод не буде жодних.

Податкова система доволі лояльна до бізнесменів-початківців і я переконалася в цьому на власному досвіді. Тобто проблем, на які багато хто нарікає, практично немає. Можливо, просто комусь не пощастило чи хтось не дуже сильно хотів реалізовувати свій проект.

Я дуже вдячна ПриватБанку за ІнКУБатор. Тут ментори розповідають початківцям, як не наступати на ті граблі, на які вже наступали нинішні бізнесмени. І в цьому величезна перевага. Наприклад, наш ментор планує нам практичну сесію, на якій допоможе написати стратегію для підприємства. Я, приміром, раніше навіть і не думала, що така можливість мені в принципі може надатися.

Стартаперам я б хотіла порадити визначитися з ідеєю, зрозуміти, що саме вони хочуть розвивати. З власного досвіду знаю, що ідей може бути безліч. Всіх їх потрібно виписати на великий аркуш паперу, визначитися, що найбільше подобається. І головне, не боятися діяти.
 
Сергій Шармазанов,
онлайн-ІТ-школа
Я близько 15 років працював в ІТ-індустрії в різних компаніях і в якийсь момент побачив, що ця галузь зростає. А з іншого боку прийшло розуміння, що не вистачає фахівців з практичним досвідом роботи. На жаль, українські виші на цей момент не дають потрібного рівня. Тому я вирішив створити власну онлайн-ІТ-школу.

Почати реалізовувати ідею, швидше за все, підштовхнули внутрішні мотиватори, але також мені цікаво ділитися знаннями, покращувати систему освіти. Мій проект вийшов якраз на стику цих двох інтересів. З іншого боку, він перспективний і цікавий для інших людей. Я почав цим займатися близько року тому в режимі тестування на своєму сайті. І потім люди почали цікавитися і реєструватися.

Мені близька галузь освіти. До ІнКУБатора я прийшов з ідеєю онлайн-школи програмування, тому що захотілося запуститися спочатку саме в онлайні. Тим більше такий формат набагато зручніший для людей. Проте в процесі роботи в ІнКУБаторі з'явився інакший погляд – організуватися разом з центрами зайнятості. Можливо, це буде не онлайн, але зараз ми вже обговорюємо цей напрям.

Насамперед я орієнтуюся на доступність для людей. Якщо говорити про те, чому моя школа могла б відрізнятися від інших – це якраз те, що вона більш доступна. Зараз на курсах програмісти вчать програмістів, а мені б хотілося зробити курс зрозумілим для всіх людей. Мені здається, що ІТ-фах був би актуальним і для інших спеціалізацій.

Участь в ІнКУБаторі міцно переконала в тому, що я й далі хочу розвивати свою ідею. Подібна програма інкубації дозволяє структурувати сам бізнес-процес. Тому що, з точки зору організації бізнесу, знань поки що не вистачає.
Майбутнім підприємцям я би радив починати реалізовувати свою ідею одразу без зволікань.
Мені дуже подобається, як організований процес навчання в ІнКУБаторі – дуже багато корисних практичних речей, спілкування з людьми. Також розвивати проект мотивує своєрідна тусівка, де кожен горить своєю ідеєю. Це допомагає рухатися вперед більш активно.

Щодо конкуренції, не дуже хочеться займатися боротьбою. У нас такий ринок, який буде рости ще достатньо тривалий час, тому що ІТ-освіта потрібна всім. Є багато і платних, і безкоштовних курсів, і на цей момент я намагаюся свою ідею монетизувати. Це необхідно для того, щоб можна було набирати кваліфікованих викладачів, створювати високоякісні матеріали тощо. Я хочу створити таку систему, яка з одного боку дозволить автоматизувати процес, а з іншого – вивільнятиме час людини.

Зараз курси доступні у двох форматах – індивідуальна робота та з невеликими групами. Частину інформації я намагаюся давати безкоштовно. Це більше не курс, а ціла серія майстер-класів. Тобто, людина освоює багато речей на практиці, а потім вчитель допомагає їй їх застосувати.

Майбутнім підприємцям я би радив починати реалізовувати свою ідею одразу без зволікань. Надто, якщо людині сподобається те, чим вона займатиметься, її вже ніщо не зупинить. Це важливо.
Читайте також: