РЕЙС СМЕРТІ
___________
таємниці
трагедії MH17

17 липня 2014 року у зоні збройного протистояння на сході України був збитий Боїнг 777 авіакомпанії Malaysia Airlines, що виконував рейс МН17 з Амстердама до Куала-Лумпура. Трагедія сталася на сході Донеччини в районі села Грабове, що розташоване неподалік від Тореза. Всі 298 осіб, які перебували на борту, загинули. Раптова аварія літака над районом бойових дій з перших годин зробила очевидним, що Боїнг був збитий.

За попередніми даними, літак був збитий ракетою "земля-повітря", запущеною російськими диверсантами або проросійськими терористами з території так званої Донецької народної республіки за допомогою самохідного ЗРК "Бук" М1, доставленого туди Російською Федерацією. Примітно й те, що російські ЗМІ з самого початку бойових дій на Донбасі регулярно повідомляли про те, що сепаратисти успішно збивають літаки і вертольоти української армії.
У день катастрофи Боїнга 777, російські інформагентства ИТАР-ТАСС та РИА Новости також заявили, що "ополченці" збили літак АН-26 в районі міста Торез. "Міністр оборони" самопроголошеної "ДНР" Ігор Гіркін-Стрєлков одразу ж повідомив у соцмережах, що "ополченці" збили літак. І бойовики, і російські ЗМІ називали місце аварії та час падіння літака, які точно збігалися з місцем і часом катастрофи малайзійського Боїнга 777.

Всі вони ідентифікували збитий літак як український АН-26. Проте до вечора, коли реальна картина почала прояснятися, російські ЗМІ почали давати задній хід і намагалися все "зам'яти". Із соцмереж почали масово видалятися усі публікації, де згадувався АН-26. Крім того, на російському телебаченні з'явилося негласне табу на згадування заяв сепаратистів про те, що вони збили український військовий літак.

Одразу після катастрофи українська сторона заявила, що має докази причетності до катастрофи літака Boeing 777 Росії. Водночас, у Кремлі всіляко відхрещувалися від причетності до аварії. Проте міжнародне розслідування вже закінчилося і Нідерланди надіслали усім попередній варіант доповіді про збиття Боїнга. Зміст документа, який громадськості мають представити у жовтні, наразі тримається у таємниці. Тим часом ТСН.ua зібрав усі відомі факти про трагедію з Боїнгом.
УКРАЇНСЬКА ВЕРСІЯ
Після загибелі Боїнга російські ЗМІ почали озвучувати одну за одною версії трагедії. По суті, кремлівська пропаганда дала старт інформаційній спецоперації, спрямованої на створення "димової завіси" навколо розслідування причин катастрофи малайзійського літака. Метою спецоперації, судячи з усього, стало приховування причетності до трагедії сепаратистів, озброєних російських зенітно-ракетним комплексом.

Одразу після авіакатастрофи влада України поклала відповідальність за неї на сепаратистів, а також на Росію. За версією України, лайнер був збитий із зенітно-ракетного комплексу "Бук". Аж до зими міжнародні експерти та журналісти проводили глибинні й детальні розслідування причин катастрофи, результати яких прямо вказували на те, що Боїнг був збитий російською ракетою. Розслідування також проводила міжнародна комісія на чолі з Нідерландами. У її першій доповіді говорилося, що літак розсипався в повітрі через численні ушкодження, отримані ззовні. Питання про відповідальність за катастрофу будь-якої зі сторін конфлікту в доповіді не порушувалося.
Місце падіння Боїнга/Reuters
19 грудня 2014 року СБУ оприлюднила перші попередні результати розслідування катастрофи. Згідно з даними відомства, в тілах пасажирів були виявлені металеві предмети, що не є елементами конструкції літака. Серед інших версій, СБУ розглядало і версію, що літак був збитий ракетою "земля-повітря", але також розглядалася версія, що літак був збитий ракетою "повітря-повітря".

30 березня 2015 року Міжнародна слідча комісія заявила, що розглядає як основну версію те, що літак був збитий з російського ракетного комплексу "Бук". На підтвердження своєї версії вони продемонстрували фільм, в якому зазначається, що ЗРК "Бук" перевозився по території України тягачем марки "Вольво", "віджатим" бойовиками в одного з донецьких підприємств.
Згідно з даними розслідування, 17 липня вночі цей тягач перебував у районі населеного пункту Північний, після чого вирушив до Донецька не за встановленим маршрутом. У слідчої групи також є запис телефонної розмови між двома бойовиками, який свідчить, що о 9 годині ранку "Бук" був уже в Донецьку разом з екіпажем. Пізніше він був перевезений у Сніжне через Макіївку, Зугрес та Торез. 17 липня в середині дня "Бук" бачили в Сніжному, в цей час він вже був знятий з тягача і йшов своїм ходом. Вже 18 липня о 5 ранку тягач "Вольво" з наново навантаженим "Буком" бачили в Луганську у напрямку до Краснодону. Згідно зі ще одним телефонним записом, який має слідча група, 18 липня о 8 годині ранку ЗРК залишив територію України і перетнув кордон з Росією.
РОСІЙСЬКА ВЕРСІЯ
Одразу ж після катастрофи Боїнга Росія всіляко почала відхрещуватися від своєї участі, придумуючи все нові й нові версії, які миттєво розсипалися. Вони легко піддавалися спростуванню не тільки міжнародними слідчими, але й звичайними журналістами. Російське Міністерство оборони не раз викривали у наданні фейкових доказів.

Російська влада, а з нею й пропагандистська машина РФ, намагалася довести, що літак був збитий українським Су-25. Однак, генеральний конструктор літака Су-25 Володимир Бабак назвав цю версію "спробою сховати кінці в воду". За його словами, штурмовик міг би атакувати Боїнг на висоті 3-4 тисячі метрів, але збити літак, що летить на висоті 10 500 м, Су-25 не в змозі.
Ще одну резонансну "версію" тоді озвучував одіозний кремлівський пропагандист Михайло Леонтьєв. Він заявляв, що в його розпорядженні опинився "сенсаційний знімок", імовірно зроблений іноземним супутником-шпигуном в останні секунди польоту Боїнг 777 над Україною. Це фото, на думку Леонтьєва, підтверджувало, що Боїнг був збитий реактивним винищувачем Міг-29, який його переслідував. Фото розтиражували ледь не всі російські ЗМІ, але воно було фейковим.

Тільки в червні 2015 року Росія нарешті визнала, що "Бук" таки був. Російський концерн "Алмаз-Антей", який виробляє зброю, провів прес-конференцію, на якій і була оприлюднена ця версія. Тепер у Росії не заперечують, що Боїнг був збитий "Буком" і тиражують її як основну. За словами радника генконструктора концерну "Алмаз-Антей" Михайла Малишевського, за характером отворів на фрагментах лайнера був зроблений висновок, що в цьому випадку використовувалася ракета типу 9М38М або 9М38М з бойовою частиною 9М314 або 9М314М1.

Проте, в "Алмаз-Антеї" заявляють, що ракета була запущена з підконтрольної українській владі території, хоча безліч розслідувань прямо вказують, що місце запуску ракети було під сепаратистами, а сам "Бук" був доставлений, а потім вивезений до РФ. Варто також зазначити, що версія Малишевського одразу ж була спростована Вашингтоном. Старший радник держсекретаря США з питань стратегічних комунікацій Марі Харф заявила, що причетність Києва до катастрофи МН17 не відповідає дійсності.
"Наша оцінка ситуації була чіткою із самого початку. MH17 був збитий зенітною ракетою "земля-повітря" з території на сході України, яку контролювали на той момент сепаратисти", - наголошувала Харф, додаючи, що США достовірно відомо, що в радіусі катастрофи не було жодних українських систем ППО, й українські сили не запускали жодної ракети (з установок "Бук"- ред.) протягом конфлікту". Харф також звернула увагу на те, що з російської сторони історія змінюється: спочатку вони говорили, що це не була ракета з установки "Бук", зараз говорять протилежне.

28 червня прокуратура Нідерландів повідомила, що голландські слідчі завершили роботи на місці падіння літака. А вже 15 липня CNN оприлюднив головні висновки доповіді щодо катастрофи Boeing. Журналісти із посиланням на власні джерела повідомили, що відповідальність за збиття літака лежить на проросійських бойовиках.

Проект доповіді щодо катастрофи лайнера нараховує кілька сотень сторінок. За словами одного з джерел, знайомого із документом, у проекті доповіді міститься точний тип ракети, що використовувалася для збиття Боїнга. У документі також вказана траєкторія цієї ракети. Інше джерело журналістів, що знайоме із деталями звіту, вказує, що є похвилинний таймлайн падіння авіалайнера. До того ж, був встановлений район, звідки була випущена ракета. Комісія дійшла висновку, що це було на підконтрольній проросійським бойовикам території.
РОЗСЛІДУВАННЯ BELLINGCAT
Варто зазначити, що одразу декілька міжнародних розслідувань вказують на те, що лайнер був збитий завезеним із Росії "Буком". Причому екіпаж машини складався з чинних військовослужбовців РФ. Так, німецький репортер бюро журналістських розслідувань CORRECT!V Маркус Бенсман за участю Der Spiegel, Algemeen Dagblad та Bellingcat дійшов наступних висновків:

- Boeing був збитий з ЗРК "Бук"

- "Бук" був завезений із Росії незадовго до трагедії, одразу після катастрофи літака комплекс вивезли на територію РФ

- Наявні фото і відео злощасного "Бука" без однієї ракети були зняті на території, яка була підконтрольна бойовикам. Іншими словами, версія про те, що літак був збитий українською "Буком" – не має підґрунтя.


Однак найбільш повною є доповідь організації Bellingcat, яка зібрала разом усі дані про "Бук". Їхнє розслідування для фільму взяли за основу австралійські журналісти, які простежили весь маршрут прямування комплексу. Bellingcat стверджують, що російська брехня почалася під час прес-конференції, коли Москва заявила, що саме український літак Су-25 збив малайзійський авіалайнер.
Ключові тези розслідування Bellingcat:

- "Бук", з якого був збитий літак, супроводжували російські військовослужбовці. Екіпаж складався з чотирьох осіб. Експерти Bellingcat з'ясували імена двох з них: Дмитро З. та Володимир П.

- На вантажівці з номером 4267 AH 50 з причепом XP 4679 50 "Бук" 23-25 червня був доставлений на військову базу в російському Міллерово.

- В ніч на 17 липня цей же "Бук" був завезений в Україну. Одразу після трагедії, рано-вранці 18 липня комплекс перетнув кордон Росії.

- 19-21 липня "Бук" був перекинутий у військовий табір на північному заході від міста Каменськ-Шахтинський, що в Ростовській області Росії. Потім комплекс був переміщений, його справжнє місцезнаходження невідомо.

- "Бук", пересування якого Росією та Україною вивчали експерти Bellingcat, - один і той самий. Підтвердження цього - унікальний малюнок пошкоджень на броні комплексу.

Повний текст доповіді Bellingcat (англійською мовою):
Варто також зазначити, що 23 червня британський журналіст Елліот Хіггінс разом зі своєю групою Bellingcat заявив, що готовий назвати імена та показати обличчя російських військових, причетних до загибелі Боїнга. Примітно й те, що діяльність журналістів Bellingcat оцінили на світовому рівні, зокрема, Хіггінса запрошували до Бросселя, щоб він поділився результатами своїх досліджень з НАТО. Тепер Хіггінс став ворогом Росії, якого у соціальних мережах переслідують кремлівські тролі.
ОФІЦІЙНЕ СЛІДСТВО
Країни, які втратили своїх громадян у цій трагедії, як ніхто інший, зацікавлені у встановленні істини та визначенні винних. Крім офіційного розслідування обставин трагедії, європейська громадськість та ЗМІ провели власні незалежні розслідування, збір доказів та опитування очевидців.

Свої розслідування, зокрема, проводить Міжнародна слідча комісія, Малайзія, Україна та Росія. Проте хедлайнерами є Нідерланди. Повний звіт-розслідування про збитий Боїнг мав з'явитися тільки восени, однак 15 липня американський телеканал CNN із посиланням на свої джерела вже розкрив зміст цього документа.

У доповіді йдеться, що "Боїнг" був збитий ракетою з землі. За словами одного з джерел, комісія встановила район, звідки була запущена ракета, і дійшла висновку, що цю територію контролювали проросійські бойовики. Інше джерело повідомило, що автори доповіді встановили тип ракети і, навіть, траєкторію її польоту.
Примітно, що частину відповідальності за катастрофу комісія поклала на Malaysian Airlines, яка не припинила польоти над зоною конфлікту на Донбасі. У Раді безпеки Нідерландів, яка очолює розслідування причин падіння Боїнга, поки відмовилися коментувати зміст попереднього звіту.

Зазначимо, що Нідерланди завершили роботу над проектом доповіді про катастрофу "Боїнга" ще 1 липня. Цей документ передали зацікавленим міжнародним організаціям та представникам країн, які беруть участь у розслідуванні. Вони мають надати свої коментарі, після чого Нідерланди підготують остаточний варіант доповіді. Її публікація запланована на першу половину жовтня.
Крім того, Нідерланди і Малайзія запропонували створити міжнародний трибунал щодо катастрофи Боїнга. Україна підтримала цю ідею. Єдиною країною, яка виступає категорично проти створення трибуналу – Росія. Як відомо, вона звинувачує в катастрофі українських військових. Також Росія має претензії до проекту остаточного звіту Нідерландів про катастрофу і вимагає внести в нього зміни.

Коли на 100% стане відомо, що збитий Боїнг є результатом дій РФ, їй доведеться несолодко. Протягом року експерти малювали для Російської Федерації досить похмурі варіанти розвитку подій. Але всі схилялися до думки, якщо вина РФ буде доведена, то посилення міжнародних санкцій – лише мінімум, який обвалиться на Росію. Розплата за вбивство 295 людей буде жорсткою.
СВІЙ-ЧУЖИЙ
Трагедія з МН17 не єдина, коли пасажирський літак був збитий свідомо чи помилково. Історія знає ще як мінімум сім випадків, коли причиною авіакатастрофи ставав не людський фактор, не помилка пілотів і не погодні умови. Ми зробили підбірку найгучніших в історії світової авіації випадків, коли пасажирські літаки гинули внаслідок застосування зброї.

Катастрофа літака "Сибір" над Чорним морем
Дата:
4 жовтня 2001 року

Літак Ту-154М авіакомпанії "Сибір", що виконував рейс 1812 Тель-Авів-Новосибірськ, впав через 1 годину 45 хвилин після зльоту. Всі 66 пасажирів і 12 членів екіпажу загинули. Тоді розглядалася версія теракту або вибуху на борту з технічних причин. Проте в ЦРУ заявили про проведення Україною над Чорним морем навчальних запусків ракет. Міждержавний авіаційний комітет Росії тоді встановив, що літак на висоті 11 000 метрів був збитий ракетою із зенітно-ракетного комплексу С-200 радянського виробництва. Українські й російські офіційні особи довгий час не визнавали цей факт. Тільки у вересні 2011 року Київський апеляційний суд відмовився визнати версію російських фахівців і вирішив, що провини українських військових немає.

Іранський Airbus над Перською затокою
Дата: 3 липня 1988 року

Літак Airbus A300B2-203 був збитий за кілька хвилин після зльоту з аеропорту Тегерана. Як заявив уряд США, літак помилково був розпізнаний ракетним крейсером Vincennes як винищувач F-14 ВПС Ірану. Загинули всі 274 пасажирів і 16 членів екіпажу, в тому числі 66 дітей. Президент США Рональд Рейган спочатку назвав подію "правильними оборонними діями", але за підсумками судового процесу в Міжнародному суді США погодилися виплатити компенсації сім'ям загиблих.

Південнокорейський "Боїнг" над СРСР
Дата: 1 вересня 1983 року

Boeing 747-230B Korean Air Lines летів з Нью-Йорка до Сеула з дозаправкою в Анкориджі. Літак відхилився від курсу більш ніж на 200 миль і двічі порушив кордони СРСР, пролетівши над кількома радянськими військовими об'єктами. Радянський винищувач-перехоплювач Су-15 деякий час супроводжував літак і зробив попереджувальні постріли, які, втім, пілоти могли просто не помітити. Радянські військові вирішили, що це американський розвідувальний літак і збили його. Літак впав в районі Сахаліну. Всі 269 осіб на борту загинули. Серед них був і американський конгресмен Ларрі Макдональд. Президент США Рональд Рейган назвав подію злочином проти людства. Водночас Юрій Андропов казав, що це була "витончена провокація спецслужб США з використанням південнокорейського літака".

Масове вбивство на Устіку
Дата: 27 червня 1980 року

Італійський літак McDonnell Douglas DC-9-15 виконував внутрішній рейс Болонья - Палермо. Через 51 хвилину після зльоту він впав в Тірренське море за сто кілометрів від острова Устік. Всі 77 пасажирів, включаючи 13 дітей і 4 члени екіпажу загинули. Спочатку передбачалося, що літак був збитий ракетою НАТО. Але в 2008 році колишній президент Італії та голова ради міністрів Франческо Коссіга заявили, що літак був збитий ракетою, випущеною з французького винищувача.

Катастрофа Boeing 727 під Ісмаїлією
Дата: 21 лютого 1973 року

Лівійський літак виконував рейс Тріполі-Бенгазі-Каїр-Олександрія-Бахрейн. Через піщану бурю лайнер збився з курсу. Boeing 727 залетів на територію Синайського півострова, контрольовану на той момент Ізраїлем. Ізраїльські ВПС підняли в повітря два винищувачі F-4E Phantom II. Пілоти пасажирського літака в той момент вважали, що наближаються до аеропорту Каїра, однак не могли знайти посадковий маяк. Ізраїльське командування, оцінивши дії пілотів літака, вирішило, що він викрадений терористами з "Чорного вересня", і дало наказ відкрити вогонь. Boeing 727 при посадці врізався в пісок і повністю зруйнувався. Загинули 108 осіб. Ізраїль спочатку не визнавав свою помилку, але пізніше всю провину взяв на себе начальник генштабу Армії оборони.

Катастрофа Ту-104 під Красноярськом
Дата: 30 червня 1962 року

Літак виконував рейс Хабаровськ-Іркутськ-Москва, під час якого пілоти перестали відповідати на дзвінки диспетчерів. Незабаром літак втратив керування і увійшов у штопор. Ту-104 зіткнувся з верхівками дерев і впав у тайгову улоговину за 28 кілометрів на схід від аеропорту Красноярська. Всі 84 людини загинули. Місце падіння одразу ж оточили військові. Урядова комісія невдовзі встановила, що одна із зенітних ракет ППО Маганска втратила свою навчальну мету і перенацілилася на цивільний літак. На той момент це була найбільша авіакатастрофа в СРСР.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ