Як зареєструвати РРО та ПРРО: покрокова інструкція

Від 1 січня суб'єкти господарювання, які працюють у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зокрема приватні підприємці та ФОПи 2-4 групи, мають зареєструвати реєстратори розрахункових операцій (РРО). Простіше кажучи, нововведення торкнеться майже всіх суб'єктів підприємницької діяльності. За ухилення від реєстрації або порушення податківці загрожують штрафами.

© Pexels

ТСН.ua розповідає, як зареєструвати реєстратор розрахункових операцій у покроковій інструкції.

Як зареєструвати РРО

  • Наразі реєстрація РРО здійснюється за спрощеною процедурою: достатньо однієї заяви, яку можна подати в електронній формі без додатків. Це можна зробити в особистому кабінеті платика податків за посиланням, заздалегідь потурбуйтеся про наявність цифрового електронного підпису.

  • Також це можливо зробити в паперовому вигляді за формою N 1-РРО (реєстраційна заява). У цій заяві слід вказати, в якому форматі надалі ви хочете здійснювати документообіг: в електронному або паперовому (пріоритет Державна фіскальна служба віддає електронному).

  • Далі ДФС направляє до центру сервісного обслуговування довідку за формою № 2-РРО про резервування фіскального номера (ця довідка дійсна три дні). Ви її можете отримати в паперовому або електронному вигляді. Копія реєстраційного посвідчення прийде на вашу електронну адресу, якщо зробили про це позначку в заяві.

  • Центр сервісного обслуговування своєю чергою з дня отримання інформації протягом трьох днів вводить РРО в експлуатацію та направляє до контрольного органу, де проводиться реєстрація РРО, акт введення в експлуатацію та довідку про опломбування РРО.

  • Після отримання документів в податковій проведуть реєстрацію РРО, внесуть дані в інформаційну систему ДФС і вамнададуть свідоцтво про реєстрацію РРО за формою № 3-РРО. Його також можна отримати на електронну пошту, якщо поставите відповідну позначку в заяві на реєстрацію. Дані про фіскальний номер касового апарату або фіскального реєстратора, ПІБ підприємця і дата реєстрації РРО публікуються на сайті ДФС.

  • На випадок, якщо рєєстратор зламався або на точці немає світла, використовують реєстрацію КОРО. Робити це не обов’язково, втім, якщо касовий апарат вийде з ладу, ви не маєте права а проводити розрахунки, поки його не полагодять або не встановлять резервний пристрій. У такому разі на реєстраційному посвідченні на касовий апарат напишуть: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалася».

  • Після отримання свідоцтва про реєстрацію співробітник ЦСО встановлює апарат і підключає його до мережі Інтернет й налаштовує його на друк фіскальних чеків та звітів.

Як скасувати реєстрацію РРО

  • Перед скасуванням реєстрації РРО потрібно розпломбувати в ЦСО, з яким у суб’єкта укладений договір про технічне обслуговування і ремонт.

  • Далі потрібно подати заяву до органу доходів і зборів за місцем реєстрації РРО про скасування його реєстрації за формою № 4-РРО. Разом з цим надати довідку про розпломбування РРО та повернути органу доходів і зборів реєстраційне посвідчення.

Упродовж п’яти календарних днів податкова підтвердить скасування реєстрації РРО та надасть підприємцеві довідку за формою № 6-РРО про те, що апарат знято з обліку.

Які штрафи загрожують підприємцям за ухилення від реєстрації РРО

Якщо підприємець ігнорує використання РРО, проводить через них не всі операції або не на всю суму покупки:

  • за перше порушення штраф 100% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг);

  • за кожне наступне — 150% вказаної вартості.

Якщо підприємець не подає звітність — штраф 340 грн за кожен неподаний звіт.

Якщо на РРО відсутня або пошкоджена пломба, а в саму конструкцію чи програмне забезпечення пристрою внесені зміни, не передбачені виробником, — штраф 1700 грн.

Не видали чек покупцю. Размір штрафу — сума оплаченої покупцем покупки.

Реєстрація ПРРО

ПРРО — це програмний реєстратор розрахункових операцій. Його можна використовувати у смартфоні, планшеті або ноутбуці. Головна відмінність полягає в тому, що під час фіскалізації чека реєєстратор зв’язується через інтернет із сервером державної податкової служби (ДПС) і чеки зберігаються на сервері безпосередньо ДПС. Зазвичай, при використанні ПРРО продавець відправляє покупцю чек або його ідентифікатор на електронну пошту або в месенджер.

Фіскальні служби рекомендують застосовувати саме ПРРО, оскільки вважають, що таке рішення є найкращим варіантом для ФОП 2-4 груп. Хоча використовувати ПРРО можуть будь-які суб’єкти господарювання, зокрема і юридичні особи. Варто знати, що деякі платіжні сервіси, наприклад hutko, мають вбудований безкоштовний ПРРО — у такому випадку реєстрація касира та налаштування відбуваються в рамках одного сервісу, а фіскалізація запускається автоматично при кожному платежі. Це може бути зручним варіантом для тих, хто одночасно шукає рішення і для прийому онлайн-платежів, і для виконання вимог щодо РРО.

Порядок дій:

1. Перш ніж зареєструвати ПРРО вам потрібно отримати сертифікат електронного підпису. Це можна зробити:

  • у кваліфікованих постачальників електронних довірчих послуг (повний перелік за посиланням);

  • в особистому кабінеті «Приват24» або у відділенні банку — для клієнтів ПриватБанку послуга безкоштовна;

  • у МВС і ДПС — безкоштовно.

2. Далі подайте заявуза формою № 1-ПРРО на фіскальний сервер через електронний кабінет платника податків або за допомогою спеціалізованого ПЗ «Єдине вікно подання електронної звітності».

  • Знайдіть запит “Повiдомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язанi з оподаткуванням або через якi провадиться дiяльнiсть, форма № 20-ОПП” та натисніть на нього

  • Заповніть форму, під кожну колонку краще використовувати пам’ятку нижче форми –

3. Далі потрібно зареєструвати віртуальну касу для точки продажів.

  • Перейдіть в кабінеті платника податків

  • Перейдіть у розділ “Введення звітності” та натисніть “Створити“

  • Знайдіть запит “Заява про реєстрацiю програмного реєстратора розрахункових операцiй (форма № 1-ПРРО)” та натисніть на нього

  • Заповніть форму. Не варто заповнювати лише розділ «фіскальний номер», оскільки податкова його присвоїть автоматично після успішної перевірки і реєстрації ПРРО.

4. Аби зареєструвати касира, спочатку потрібно отримати сертифікат. Це можна зробити через портал «Дія» за посиланням. Успішне отримання сертифіката дозволить з файлу викачати ідентифікатор ключа суб’єкта.

  • Виділяємо сертифікат на Windows

  • Правою клавішею «мишки» переходимо до вибору команди «Відкрити» та підтверджуємо дію

  • У відкритому файлі сертифіката переходимо у вкладку “Докладно” і знаходимо поле з назвою “Використання ключа«, значення якого відповідає “Цифровий підпис, Незаперечність«.

  • Якщо значення поля не відповідає зазначеним даним, необхідно вибрати інший сертифікат.

  • У разі відповідності у відкритому файлі сертифіката значення поля «Використання ключа» знаходимо та виділяємо рядок під назвою "Ідентифікатор ключа суб’єкта».

  • Під час вибору поля "Ідентифікатор ключа суб’єкта» у нижчому вікні відображається набір літер та цифр.

  • Його і слід зазначити у даних графи 3 "Ідентифікатор ключа суб’єкта» при заповненні запиту “Повiдомлення про надання iнформацiї щодо квалiфiкованих/удосконалених сертифiкатiв вiдкритих ключiв, що застосовуються у ПРРО. Форма № 5-ПРРО«.

5. Далі реєструємо касира.

  • Перейдіть в кабінеті платника податків

  • Перейдіть у розділ “Введення звітності” та натисніть “Створити“

  • Знайдіть запит “Повiдомлення про надання iнформацiї щодо квалiфiкованих/удосконалених сертифiкатiв вiдкритих ключiв, якi застосовуються в ПРРО. Форма № 5-ПРРО” та натисніть на нього

  • Заповніть форму, у розділі "Ідентифікатор ключа суб’єкта» потрібно внести ідентифікатор, що було отримано у попередньому кроці.

Наступним кроком є підключення ПРРО. Це робиться вже за допомогою того софту, послугами якого ви користуєтеся. На сьогодні ринок пропонує десятки додатків, які допомагають підприємцям вести облік. Найпопулярніші в Україні сьогодні «Просто Каса», Check Box, Смарт Каса, hutko, SkyService, Fondy тощо. Яким саме користуватися — обирає для себе кожен підприємець окремо, залежного від того, яким інтерфейсом йому зручніше користуватися. Тому подальші налаштування всередині ПРРО слід уточнювати вже у безпосередньо постачальників програмного реєстратора.

Читайте також:

Поділитись: