Росія "залила" Україну своїм пальним: розповідаємо, чому це небезпечно і які аргументи в учасників ринку
Associated Press
  • Кількість коментарів 1
  • Кількість переглядів 10741

Рішення, вводити мита чи ні, не можуть ухвалити вже кілька місяців

ПАТ "Укртатнафта", ПАТ "Укрнафта" та  АТ "Укргазвидобування" наполягають на необхідності введення мит на російське дизельне паливо і скраплений газ. За переконанням компаній - це допоможе Україні зробити ще один крок до енергетичної незалежності від РФ. Однак є і ті, хто проти введення мита. Серед них, зокрема "Нафтогазова асоціація України" та директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

ТСН.ua розповідає про ситуацію на ринку, чого хочуть одні та чому проти введення мит інші.

У чому справа

Ще 21 січня 2020 року три національних товаровиробники – ПАТ "Укртатнафта", ПАТ "Укрнафта" та  АТ "Укргазвидобування" – подали спільну скаргу щодо впровадження компенсаційних заходів стосовно субсидованого російського імпорту дизельного палива і скрапленого газу. Також ПАТ "Укртатнафта" виступила з ініціативою скасувати пільги на скраплений газ, який переважно імпортується з РФ.

У заяві говориться, що порушення правил міжнародної торгівлі при поставках російських нафтопродуктів полягає в тому, що в Росії за схемою повернення з бюджету акцизів виробникам компенсують витрати, пов'язані з виробництвом і експортом нафтопродуктів, що є субсидуванням і порушує норми Світової організації торгівлі (СОТ). За рахунок субсидування частка російських нафтопродуктів в загальній структурі імпорту України дизельного палива досягла 47%, скрапленого газу - 55%, зазначали ініціатори розслідування.

Вони стверджували, що запровадження мит не призведе до дефіциту зрідженого газу і дизпалива, а також зростання цін, оскільки внутрішнє виробництво, імпорт з Білорусі, Литви та Польщі, а також морські поставки є конкурентними.

Однак проти імпорту активно виступають представники галузей, мовляв, введення імпортних мит дорівнює збільшення цін.

Врешті  ПАТ "Укртатнафта", ПАТ "Укрнафта" та  АТ "Укргазвидобування" оголосили "війну за енергонезалежність від РФ", а інша сторона продовжує наполягати не вводити мита.

Аргументи "за" введення мит

Понад 40% дизеля, який продають на українських АЗС, вироблено в Росії. Більше того, РФ активно підтримує своїх виробників, аби ті ще більше захоплювали чужі ринки. А це створює загрозу для України, певні у "Нафтогазі України", який теж підтримує введення мит.

Українського дизпалива не побачити у Росії. Натомість в Україні російського, навпаки, щороку більшає. До 2017 року із РФ до України потрапляло відносно небагато дизелю, розповідає експерт з енергетичних питань Ігор Тишкевич. Втім, згодом на ринку запрацювала компанія, яку пов'язують із українським кумом президента РФ Володимира Путіна.

Росія із такої ситуації має одразу кілька вигод, кажуть у "Нафтогазі". Перша - це фінансова.

"Українці, купуючи російське пальне, спрямовують гроші до російського бюджету, або до бюджету більшості державних і приватних компаній", – пояснює директор з комерційних питань АТ "Укргазвидобування" Сергій Федоренко.

Друга – це джерело впливу. Якщо Росія захоче, то може, наприклад, штучно створити дефіцит. Тому ще у грудні минулого року ситуацію обговорювали на РНБО. Ухвалили до 1 липня розробити план дій із диверсифікації поставок. Аби із одного джерела не надходило понад 30% палива, що його споживають в Україні.

Українські видобувники та переробники нафти, своєю чергою, поскаржилися до Антимонопольного комітету на дії сусідів. Кажуть, що не можуть чесно конкурувати із Росією. Європейські гравці також інколи програють конкуренцію. Тому для вирішення питання запропонували Антимонопольному комітету запровадити мито у 8,46% на дизельне пальне із РФ. А до 2024 року збільшити його до понад 25%.

"Держбюджет України лише виграє від запровадження мита. Додаткові доходи можуть скласти від 2,7 до 4 млрд грн на рік, залежно від динаміки цін та обсягу імпорту. Представники імпортерів російського палива кажуть, що український ринок є преміальним для російських нафтовиків. Зрозуміло, що російські компанії зацікавлені зберегти статус кво і заробляти надприбутки на українському ринку. Але український уряд має діяти в інтересах України та її громадян, і преміальні заробітки російських нафтовиків спрямувати в український бюджет", – пояснив в інтерв'ю "Інтерфакс-Україна" виконувач обов'язків Голови Правління ПАТ "Укрнафта" Олег Гез.

Він також додав, що підживлювати своїми руками подібну залежність від РФ щонайменше необачно: "Імпортне мито - це дієвий інструмент диверсифікації, який дозволяє рухатись до цієї мети без потрясінь для економіки та споживачів. Поки що Україна має час та можливість зменшити залежність від російських нафтопродуктів контрольовано і на власних умовах. Якщо Росія застосує свою нафтову зброю, часу і простору для маневру в нас уже не буде".

Що кажуть противники

На противагу прихильникам дизельних мит, ряд асоціацій виступили із різкою їх критикою. Певні, що це може спровокувати дефіцит пального та зростання його ціни.

"Будь-які розслідування, будь-яке впровадження додаткових мит, вони будуть означати підвищення цін. Ми сподіваємося, що таке рішення буде якнайшвидше відхилено", – розповів генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак. 

Директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн теж говорить про можливе підвищення цін, мовляв "витрати на пальне найбільших категорій споживачів зростуть".

На це знову таки відповіли в "Укрнафті". Там запевняють, що ціни на пальне не зростатимуть.

"Зростання цін на нафтопродукти в Україні внаслідок впровадження мита на російські дизельне паливо та автогаз – це міф. Ціни на АЗС, зрештою, залежать від цін нафту, акцизів і курсу долара. Поточна цінова ситуація на ринках нафти не дає підстав говорити про зростання", – каже Олег Гез.

Братів Куюнів та їхню "Консалтингову групу А95" компанія звинувачує у роботі на РФ. Пояснили свої закиди так: "За наявною інформацією, основним спонсором, що офіційно щомісячно фінансує  Консалтингову групу А95 Куюнів, є загальновідома мережа АЗС, яка раніше належала російській ТНК, і котру зараз пов’язують з кумом російського президента. Саме ця мережа наразі реалізує в Україні виключно російське дизельне паливо".

Раніше ТСН також звернулася до Мінекономіки стосовно цього питання, втім, там так і не надали коментаря із приводу ситуації. Тому, як розвиватиметься ситуація надалі, залишається невідомим.

Відео Дешева ціна чи метод впливу: більше половини скрапленого газу до України потрапляє з Росії

Понад половина скрапленого газу та дизельного пального в Україну потрапляють із Росії. Часто ціни на таке пальне, кажуть експерти, нижче, аніж у конкурентів. Як наслідок - агресор збільшує свій вплив, не дозволяє розвиватися українським виробникам, а в разі потреби - може взагалі перекрити поставки в Україну. Тому у Верховній раді уже заговорили про впровадження мит для російського пального.  

Про це йдеться в сюжеті ТСН.19:30.

Нафтопереробники скаржаться – конкурувати із скрапленим газом сьогодні стає важче. Передусім через акцизи. Скраплений газ, мовляв, має у кілька разів нижчі ставки, аніж той же бензин чи дизель. Тому і просили Кабмін підняти акцизи на газ. І паралельно – знизити його для бензину.

У Кабміні порахували, що це начебто могло б спричинити здорожчання пального і відмовили. А будь-які відрахування у бюджет пообіцяли не чіпати. Втім, нафтопереробники – не єдині, хто має претензії до скрапленого газу. Мова не лише про ставки акцизу, а й його походження. Більшість скрапленого газу в Україні – імпортована. Тобто, заробляють на ньому інші країни. І безумовний лідер тут – Росія.

"Український ринок для РФ, яка не є нашим партнером, а є агресором – він є надприбутковим. Тобто заробіток складає десь 130 доларів на тонні, тоді як у Європі – 15$", – вважає президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук.

Росія нині поставляє на наш ринок більше половини скрапленого газу та дизельного палива. А це вже суперечить рішенню РНБО та енергетичній стратегії. Вони передбачають, що із однієї країни може йти не більше третини від загальноукраїнського обсягу споживання того ж газу чи дизеля.

"Якщо ми бачимо, що частка збільшується – ми маємо говорити із учасниками ринку", – каже нардеп Андрій Мотовиловець.

Він – один із тих нардепів, що виступають за запровадження додаткових мит для скрапленого газу та дизеля із Російської Федерації. Каже, імпортери газу хоч і сплачують податки та мито, втім, не дають додаткових прибутків місцевим бюджетам. Наприклад, якби переробка здійснювалася в Україні, інвестори б владали у нові заводи, гроші держава заробляла б іще більше. І не залежала від інших.

Сторонником підвищення мит є "Нафтогаз", "Укргазвидобування" та "Укрнафта". Там пропонують запровадити трохи більше 8 відсотків мита цьогоріч і до 2024 року довести його до 25%. Пояснюють, Росія субсидує своїх виробників, а це дозволяє їм захоплювати ринки, отримувати надприбутки та в разі потреби – тиснути на споживачів.

"Якщо російські компанії отримують надприбутки, то чому ми не можемо їх взяти у вигляді додаткових мит. І таким чином подбати про нашу енергетичну безпеку", – вважає керівник ТОВ "Нафтогаз Ойл Трейдинг" Сергій Федоренко. 

Частина асоціацій навпаки виступили проти мит. Це аграрії, перевізники та імпортери пального. Певні, нововведення може значно вплинути на ціни як газу так і дизеля. Водночас експерти кажуть, така ситуація можлива.

Втім цього може і не статися через падіння попиту у кризу. Все це, мовляв, потрібно детально прорахувати. Зробити це б, зокрема, мали б і у Мінекономіки. Але там коментарів із приводу мит уникають. Ось уже другий тиждень вони не відповідають на запит журналістів.  Частина депутатів навіть поскаржилася до Нацполіції на членів Міжвідомчої комісії із питань міжнародної торгівлі, яка б і мала розглянути це питання. Втім навіть після цього – вона не провела засідання. Водночас у Верховній раді пообіцяли – питання мит вже найближчим часом розглянуть на засіданні комітету із податків та зборів.

Кореспондент ТСН Олександр Романюк

Дешева ціна чи метод впливу: більше половини скрапленого газу до України потрапляє з Росії

Залиште свій коментар