Безпека ціною свободи слова?

Якщо депутати ухвалять скандальні закони про інформацію і кібербезпеку, на українців чекатимуть суттєві обмеження.

Напередодні в Україні зчинився скандал через два законопроекти, які збиралися розглянути у Верховній Раді. Небайдужі громадяни у Facebook та ЗМІ заявили про те, що проекти №6688 і №2126а можуть значно обмежити свободу слова в Україні.

І хоча перший із цих законопроектів, зрештою, не був включений до порядку денного, а щодо другого депутати так і не ухвалили рішення, оминати їх увагою не варто – до подібних актів наші законодавці можуть ще повернутися, і не раз. Тож спробуємо розібратися, що не так із цими проектами та чи дійсно вони обмежать свободу слова в Україні.

НАСТУП НА ЗМІ ЧИ ЗАХИСТ ІНФОРМПРОСТОРУ

Законопроект №6688 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері"

Основне завдання цього законопроекту – визначити, як в Україні спеціальні органи будуть блокувати доступ до інформаційних ресурсів. Із цим питанням, першою чергою, зіткнулися зацікавлені особи, коли їм довелося виконувати рішення РНБО і указ президента Порошенка. Йдеться про документи, які запровадили санкції проти російських компаній, зокрема "Яндекс", "Вконтакте" та "Мейл.ру".

Деякі провайдери відмовлялась виконувати рішення РНБО і заявляли про необхідність отримання роз'яснень спеціалізованого органу. І, здається, отримали – у вигляді законопроекту №6688. Саме цим проектом закону визначена процедура виконання рішення РНБО і йому подібних.

Крім того, цей проект закріплює право тимчасового блокування доступу до інформаційних ресурсів за прокурором і слідчим, а не лише суддею, як це передбачено нинішнім законодавством. Згідно з документом, тимчасове блокування доступу до інформаційних ресурсів може здійснюватися за рішенням суду під час розгляду клопотання слідчого або прокурора.

А в невідкладних випадках, пов'язаних з врятуванням життя людей та запобіганням скоєння тяжких злочинів, тимчасове блокування може розпочатися навіть до постановлення ухвали судді за постановою прокурора або слідчого. Утім, у такому випадку останні мають невідкладно звернутися до суду.  

Однак важко уявити ситуацію, коли порятунок життя людей та запобігання тяжким злочинам може потребувати блокування інформресурсу. А тому в таких випадках не можна відкидати ймовірність того, що правоохоронні органи почнуть зловживати своїм становищем. Отримання права на блокування ресурсу без рішення суду та гарантованого права на його оскарження може мати незворотні наслідки. Це особливо важливо, коли йдеться про ЗМІ, бо в цьому випадку може бути порушений баланс інтересів держави та громадянина, а також рівновага між національною безпекою та правом суспільства на свободу слова.

Спершу законодавець має врегулювати діяльність електронних ЗМІ та визначити межі їхньої відповідальності за дії або бездіяльність, які порушують законодавство. Але зупинення роботи сайтів має відбуватись лише за рішенням суду і як санкція за протизаконну діяльність. У будь-якому випадку розширювати перелік видів забезпечення кримінального провадження за рахунок запровадження блокування доступу до ЗМІ, навіть тимчасово, є неприпустимим. 

КІБЕРБЕЗПЕКА ЦІНОЮ ПРАВ ГРОМАДЯН

Законопроект №2126а "Про основні засади забезпечення кібербезпеки України"

Якби був ухвалений цей законопроект, то масова атака вірусом Petya.A могла б офіційно називатися актом кібертероризму. Коли вона тільки-но сталася, можна було побачити, наскільки розгубленими були представники наших держорганів і приватних компаній – вони просто не знали, що робити. А це тому, що в нас слабка галузь кібербезпеки, в нас немає дієвих законодавчих інструментів для протидії таким атакам. Узагалі за всю історію незалежності України питанням національної безпеки в інформаційному полі приділяли дуже мало уваги. І саме ці прогалини мав би заповнити проект закону №2126а.

Зокрема, він визначає об'єкти критичної інфраструктури та зараховує їх до переліку об'єктів кібербезпеки та кібезахисту. Ними можуть бути різні підприємства й організації, які мають вплив на національну безпеку.

Також ініціатори законопроекту пропонують запровадити обов'язковий аудит інформаційної безпеки на цих об'єктах. При цьому можуть створити нормативно-правові акти з незалежного аудиту інформаційної безпеки на основі стандартів ЄС та НАТО. І це вперше, коли на законодавчому рівні пропонується визнати злочини в кібергалузі як можливі елементи воєнних дій.

Однак, не все так безхмарно. Якщо продивитися цей документ повністю, то стає зрозуміло: питання безпеки в українському кіберпросторі він не розв'яже. Проект закону містить багато норм і декларації, при цьому він визначає лише основні засади, яких мають дотримуватися держоргани.

Якщо продивитися цей документ повністю, то стає зрозуміло: питання безпеки в українському кіберпросторі він не розв'яже.

Ухвалення цього закону потягне за собою прийняття інших, які передбачатимуть конкретні повноваження для державних органів. Закріплення лише положень декларацій ні до чого не призведе – потрібні будуть нормативно-правові акти для їхнього розширення. Ще важливішим є розв'язання питання про фінансування органів, які будуть працювати в галузі кібербезпеки, а також про залучення висококваліфікованих спеціалістів. Утім, проект №2126а цього не передбачає.

Ні, цей документ не загрожує правам українців на свободу слова. Але від того не краще, адже він здатний обмежити права людей на отримання публічної інформації. Законопроект пропонує внести зміни до закону "Про інформацію", запровадивши новий вид інформації – "технологічна". Згідно з визначенням у проекті, нею може бути фактично будь-яка інформація. І саме це ставить під загрозу права українців – якщо влада забажає, то зможе обмежити доступ простих громадян до інформації, яка на сьогодні є для них відкритою.

Цілком зрозуміло, чому українське суспільство виступило проти розгляду цих законопроектів – неприпустимо з боку влади претендувати на блокування Інтернет-ЗМІ та обмежувати доступ громадян до інформації на свій розсуд. Сподіваюся, що законодавці знайдуть кращі шляхи для наведення ладу в українському інформаційному та кіберпросторі.

Приєднуйтесь також до групи ТСН.Блоги на facebook та стежте за оновленнями розділу! 

Залиште свій коментар

Наступна публікація