Навіщо Україні потрібен Антикорупційний суд

Саме зневіра у спроможність традиційного механізму правосуддя належним чином долати корупцію є причиною створення спеціалізованих антикорупційних установ у різних країнах світу.

Ухвалення такого довгоочікуваного закону про Вищий антикорупційний суд досі обговорюється в суспільстві та медіаспільноті. Однак, чи є створення спеціалізованого суду для розгляду корупційних злочинів панацеєю від хвороби, що проникла до усіх державних органів та приватного сектору? Чи допоможе цей суд щось змінити і чи здатен він на це?

На нещодавній інтерактивній виставці, організованій за підтримки європейських інституцій у сфері протидії корупції, можна було дізнатися про те, що, за підрахунками економістів, за роки незалежності через корупцію Україна втратила $25 трильйонів, що складає 650 трильйонів гривень.

За даними Всесвітнього індексу сприйняття корупції за 2017 рік (CPI), опублікованому Transparency International, темпи ефективності боротьби з корупцією в Україні за рік знизилися вдвічі. А за інформацією опитування представників бізнесу, яке щорічно проводиться Американською торговельною палатою в Україні, випадки стикання бізнесу з корупцією повернулися на рівень 2014 року. Звісно, можна виправдовуватися, що хворому гірше стає перед одужанням, найтемніше перед світанком тощо.

Подібні антикорупційні суди вже діють або існують на етапі створення в таких країнах Азії та Африки, як: Філіппіни, Індонезія, Пакистан, Кенія, Непал, Малайзія, Афганістан та інші,. У Європі — лише в Хорватії, Словаччині та Болгарії. Це — країни, віднесені за індексом сприйняття корупції до середньо та високо корумпованих держав. І Україна — серед них. Як зазначають міжнародні експерти, саме зневіра у спроможність традиційного механізму правосуддя належним чином долати корупцію спонукала ці країни створити спеціалізовані антикорупційні установи.

Антикорупційний суд в Україні потрібен для того, щоб ефективно, спеціалізовано і швидко розглядати справи про вчинення корупційних злочинів. Це основна причина, що викликала необхідність його створення, і основне завдання, яке повинен вирішити новий суд. Спеціальний суд дозволить розвантажити загальні, які, окрім справ про корупційні злочини, розглядають велику кількість інших справ (цивільні та про адміністративні правопорушення), отже дозволить прискорити завершення процесу притягнення до кримінальної відповідальності осіб, які обвинувачуються у вчиненні таких злочинів.

Однак, судовий розгляд корупційних справ — це не лише важлива, але і завершальна стадія притягнення до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного злочину. Суд отримує вже висунуте обвинувачення та докази, що вже зібрані слідством та прокуратурою. Від того, наскільки якісно (в значенні закону) ці докази зібрано, та наскільки правильно кваліфіковано вчинене правопорушення, залежить те, чи завершиться боротьба з корупціонером обвинувальним вироком, що вистоїть в апеляції.

Саме зневіра у спроможність традиційного механізму правосуддя належним чином долати корупцію спонукала деякі країни створити спеціалізовані антикорупційні установи

Тож, система протидії корупції та притягнення до кримінальної відповідальності корупціонерів повинна працювати злагоджено ще на етапі досудового розслідування кримінального провадження — починаючи від подання заяви про вчинення або підготовку до вчинення корупційного злочину, закінчуючи легалізацією результатів негласних слідчих дій та проведення необхідним експертиз.

Важливо, що Антикорупційний суд розглядатиме лише справи про вчинення тих корупційних правопорушень, що віднесені законом до кримінальних злочинів. З іншими — некримінальними (адміністративними, дисциплінарними) правопорушеннями у сфері корупції залишаться боротися інші антикорупційні органи та загальні суди. Наприклад, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Національне корупційне бюро чи місцеві суди.

За даними дослідження індексу сприйняття корупції за 2017 рік, проведеного Американською торговельною палатою в Україні, 54% опитаних назвали найбільшою перешкодою у подоланні корупції — відсутність політичної волі (проти 22% спротиву в розслідуванні та розгляді корупційних справ з боку судів).

На практиці це означає, скільки би антикорупційних органів не було створено у державі, скільки би правок у закони про посилення відповідальності за корупційні правопорушення не вносили, все це не матиме результату, якщо у держави в особі її можновладців (передусім на вищих рівнях) не буде політичної волі сказати корупції "Стоп" та дозволити антикорупційній системі, включаючи Антикорупційний суд, дійсно працювати за законом. І саме подолання цієї перешкоди і є вирішенням проблеми протидії корупції в Україні.

Відповіді на питання "Чи потрібен Україні Антикорупційний суд?" та "Чи може Україна перемогти корупцію?" — однозначно — "Так". А чи готові до цього державні чиновники та органи влади, чи мають вони політичну волю на протидію корупції, а народ — терпіння на очікування результатів — ми, сподіваюся, скоро побачимо.

Приєднуйтесь також до групи ТСН.Блоги на facebook і стежте за оновленнями розділу! 

Залиште свій коментар