Санітари доріг. Як активісти рятують українців від п'яних водіїв

Інтерв'ю з засновником громадського проекту PitBull Олексієм Павловським.

У п'ятницю, 7 липня, майже опівночі, на перетині двох центральних київських вулиць – Еспланадної та Саксаганського – велелюдно. Близько півсотні молодих людей зібралися на своїх автомобілях біля кас Олімпійського стадіону. Машини різні: від елітних іномарок до стареньких Renault. Практично всі один одного знають, перед початком "рейду" вони п'ють багато кави, знаючи, що попереду безсонна ніч, і чекають інструктажу. 

Вони активісти руху "Pitbull". Збираючись вихідними, у вільний від основної роботи час, члени руху власними силами борються з пияцтвом за кермом в столиці і ще п'яти містах - Одесі, Львові, Харкові, Житомирі, Вінниці. Контингент різний: ІТвці, підприємці, фотографи і прості студенти.

Ближче до півночі організатор руху Олексій Павловський разом із друзями, які приїхали до центру Києва, відправляє "патрульні" машини Pitbull до нічних клубів, відвідувачі яких частіше від інших сідають за кермо в нетверезому стані. Після цього Pitbull виїжджає на полювання.

За ніч в Україні патрульна поліція, в середньому, виписує близько 60-70 протоколів за водіння в нетверезому вигляді, 20-30% з допомогою активістів. Щорічно на дорогах України гине від 3 до 4 тисяч людей, і причина кожної п'ятої смерті – водіння в нетверезому стані.

Павловський впевнений, причина невтішної статистики – безкарність несвідомих водіїв. І хоча в Україні штраф за водіння в нетверезому вигляді недавно підвищили втричі – за перше упіймання – 10 200 грн і позбавлення прав на рік, цього мало. У Німеччині за таку їзду порушникам доводиться платити від 500 до 3000 євро (близько 15 - 90 тисяч грн) залежно від рівня алкоголю в крові і наявності рецидиву. У Франції все ще серйозніше. Якщо в крові у водія понад 0,8 проміле алкоголю, штраф – 4500 євро (135 тис. грн) або ув'язнення на термін до двох років.

2017-го року  в Україні поліція за 130 статтею КУпАП ("Керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані сп'яніння") виписала штрафів на 500 млн грн. Але цього, стверджує Павловський, недостатньо. Активісти хочуть домогтися більш жорстких заходів, аж до позбавлення волі водіїв-порушників. У Павловського для їх введення є своя причина, в його товариша на швидкості влетів п'яний водій, друг загинув на місці.

Про перспективи цієї та інших ініціатив з боротьби з пияцтвом за кермом, співпрацю поліції з активістами і погрози на адресу останніх, Павловський розповів в інтерв'ю ТСН.ua.

– З чого все почалося?

– Декілька років тому мій хороший знайомий потрапив у ДТП з вини п'яного водія. Він стояв на узбіччі, розмовляв по телефону в автомобілі, і в нього влетіли п'яні, які їхали з нічного клубу. Швидкість у них була понад 200 км/год, і мій товариш загинув. Ми з нашими спільними знайомими тоді і вирішили, що треба влаштовувати такі рейди і боротися з пияцтвом за кермом. Спочатку, коли самі виїжджали під нічні клуби, помічали, що після 3-ї години ночі кожен другий, який приїхав на машині під нічний клуб, сідає за кермо в нетверезому стані. На першому рейді у нас було три машини, потім до нас стало приєднуватися все більше і більше людей.

– Як ви почали співпрацювати з поліцією?

– Спочатку ми через 102 працювали, але так все дуже затягується у часі, тому що погана комунікація. Оскільки, коли ми їдемо за автомобілем, за кермом якого передбачуваний нетверезий водій, телефонуємо на 102, говоримо все диспетчеру, він передає по рації, це тривалий процес. Ми почали знайомитися з патрульними, брати їхні номери і вже зв'язуватися безпосередньо.

– Чому саме Pitbull?

– Я і не знаю чому. Просто так вирішили. У нас всі питають: "А чому Pitbull?". Думають, напевно, що тут всі якісь жорсткі, але ні, тут молодь і ті, хто хоче допомогти. Ось так склалося.

У нас рейди проходять вже майже рік, з минулого літа. Ініціативу проявляють більше ніж в шести містах: Одеса, Львів, Харків, Житомир, Вінниця, ну і Київ. І кожні вихідні у нас проходять такі рейди. Ось молодь, і не тільки, об'єднується заради таких цілей. Наша статистика показує, що за ніч 20-30% від загального числа протоколів виписується саме за допомогою Pitbull. Це хороший результат, тому поліція йде нам назустріч.

– З поліцією не було конфліктів?

– Ні, я дуже добре спілкуюся з керівництвом і Нацполіціі, і патрульної поліції в цілому, - вони підтримують нас в цьому і взаємодіють з нами.

– Те, що ви робите круто, і головне, що є підтримка і взаємодія з органами, але ж коли справа доходить до суду – все погано?

– Це так, саме тому ми зараз розробляємо законопроект, який вже подали в комітети. Він посилює відповідальність залежно від вмісту проміле в крові. Тобто, якщо у тебе, наприклад, від двох проміле, то тебе позбавляють прав на три роки, і ти зобов'язаний виплатити штраф 40 800 грн, у тебе конфіскують машину на якийсь певний термін. Я взагалі за те, щоб ввели кримінальну відповідальність, не в плані того, що випив – і одразу до в'язниці посадили, а так, що, якщо доза алкоголю в крові перевищує 2,5 проміле – такі люди вже просто неадекватні. У нас КУпАП (Кодекс України про адміністративні правопорушення) дуже старий, 1984 року здається, ось і залишилося багато недоробок. За практику скажу, що у нас розвалюється близько 30-40% справ, тому що, у нас не бездоганне законодавство і корумповані суди.

ВідеоВ Україні планують запровадити кримінальну відповідальність за кермування напідпитку

Ось навіть недавно суддя виніс вердикт у вигляді усного попередження за водіння в нетверезому вигляді. На жаль, дуже багато недоробок у нас. Якщо, наприклад, везти людину на медекспертизу то в Києві одразу показують аналізи, а в інших містах це вже 3-5 днів – і це великі корупційні ризики. А люди, які працюють в медичних установах, не належать ні до кого, ні до патрульної поліції, ні до МВС, у них там своя ієрархія і, грубо кажучи, за 500 гривень можна вирішити всі ці питання.

– Які найстрашніші випадки були з водіями напідпитку за кермом під час вашого патрулювання?

– ДТП були сильні, наприклад, на мосту Мерседес розбився. Ми його вночі зупинили, він дув у урагер, у нього забрали права, виписали протокол, друг його сів за кермо, і вони кудись поїхали. І все, зранку потім ця людина була за кермом і трапилася аварія. Добре, що всі живі. У жінки постраждалої травми були і все, начебто.

– Ви, коли викликаєте поліцію, залишаєтеся потім на місці або їдете далі ловити інших нетверезих водіїв?

– Залишаємося, але в принципі можемо і їхати, залежить від ситуації. Якщо там, звичайно, якийсь "кубик" або "вихідці з Кавказу та Азії", то намагаємося їхати. Тому що, завжди конфлікт виходить. Вони своїх починають викликати на розббірки, машина їхня стежить потім за нами.

– Вам погрожували колись? Нещодавно ви писали, що машину одного з ваших активістів підпалили.

– Тут ще незрозуміло, що відбувалося насправді. Справа в тому, що 130 (стаття 130 КУпАП "Керування транспортним засобом в стані сп'яніння") – це такий особливий вид людей, але серед них, які нетверезими сідають за кермо, були і такі, що в розшуку перебували. Одного разу було, зупинили, а у нього сумка зі зброєю в багажнику, наркотики, ось це вже зовсім інший контингент людей. Тут вже можуть бути серйозні ризики. Ті, що за статтею 130, то вони не будуть потім нікого шукати, погрожувати, але якщо ти вже був у розшуку за щось серйозне, то тоді виникають проблеми.

Ось, наприклад, з сумкою зброї як було. Зупинили п'яного, а у нього в сумці автомат знайшли і багато іншого. Він спочатку підозріло виглядав, пив у "Форсажі", вийшов потім і сів у машину ще стару таку Опель Омега, всю в пилу. І патрулі вирішили огляд провести, світять ліхтариком, оглядають, а там сумка лежить, набита зброєю.

– Бувало таке, що вже відкрито вам погрожували?

– Було звичайно і таке. Зняли номерний знак і роздрукували на аркуші: "Передайте своєму другові Павловському "великий привіт" і що "ми вам п*д*рам спалимо машини", ну щось таке було.

Звичайно ж вони знають, хто ми і звідки. З одного боку, звичайно ж, це і добре, люди замислюються, що, якщо ми вже з цим боремося, значить, виникають якісь проблеми, і не потрібно пити і сідати за кермо. Тут же питання не в тому, щоб покарати, а в тому, щоб донести і проінформувати.

Деякі, наприклад, не знають, чим наш проект взагалі займається, і кажуть: "Вам що, нічого робити? Це робота поліції". Люди просто не розуміють всього цього і те, наскільки це важливо.

– Які в Києві є місця, де найчастіше сідають п'яними за кермо?

– Vodka Grill – 100%, тут завжди є такі кадри. Взагалі такі ситуації найчастіше відбуваються ближче до 5 ранку. Якщо з нічного клубу в такий час хтось виходить, то швидше за все він п'яний, тому що складно всю ніч тусуватися в клубі, не пити і не вживати. Для мене це було б дивним. Тому що, інакше не можна в клубі висидіти з такою музикою більше 5 годин.

Disco Radio Hall, "Мандарин", Saxon, Forsage, CHI. Ми ось під CHI теж стояли деякий час, але там трохи інший рівень. Не те, що ми боїмося чогось, просто люди, які при грошах і ще не зовсім адекватні, можуть через таку дрібницю створити дуже великі проблеми активістам, а у нас багато звичайних хлопців, студентів. Тобто, з точки зору ризиків і результату – це просто не варто того. За фактом, швидше за все вони потім відкупляться, а проблеми у нас залишаться назавжди.

Ми стояли там торік і було багато подібних ситуацій і проблем.

– Відео є у вас, де чоловік просто в машині наркотики приймав? Це де було?

– Це просто під CHI було. Це якийсь співак, він знімався в "Холостяку", загалом він публічна людина. Ми тоді просто нагорі стояли з оператором, а там ще таке класне місце, видно повністю всю парковку і всіх людей. Зручно. Стоїмо і оператор мені каже: "Дивись, нюхає", я одразу і не зрозумів, що і до чого. Ми патруль викликали, а цей ще не встиг все донюхати і вийти з машини, як його прийняли. Він пішов за статтею вживання, зберігання і поширення.

Залиште свій коментар

Аватар
Залиште свій коментар

Коментарі до посту

Останні Перші Популярні Разом коментарів: