Вчені знайшли у рибах ділянки ДНК, які здатні регенерувати частини тіла

Це відкриття дає простір для багатьох досліджень.

Вчені дізналися, що міноги та костисті риби можуть відрощувати навіть фрагменти спинного мозку, що неможливо для ссавців.

Питання дослідила група Алехандро Санчеса Альварадо з Інституту медичних досліджень імені Стоуерса в Канзасі, передає журнал Science

Науковці вважають, що ці здібності контролюються регулюванням відповідних генів. Такі регуляторні елементи - ділянки ДНК, розташовані поряд з самими генам - їх називають "підсилювачами регенеративної відповіді" (RRE, Regeneration-Responsive Enhancers).

Автори дослідження розглянули геноми двох видів риб: даніо-реріо (Danio rerio) і нотобранха Фурцера (Nothobranchius furzeri), які здатні відрощувати втрачені хвостові плавники. Цих риб розділяє близько 230 мільйонів років роздільної еволюції. Ймовірно через це, гени, які активувалися у них після ампутації, практично не збігалися.

науковці, риби, днк
sciencenews.org

Найважливішим із генів, які проявляли активність при регенерації і у риб, і у мишей, виявився ген INHBA, що кодує регуляторний білок інгібін бета А. Своєю чергою, активність INHBA контролювалася розташованою по сусідству некодованою послідовністю - RRE. У риб ці послідовності були практично однакові, але у людей мають зовсім інакший вигляд.

Додаткові експерименти підтвердили їхню роль. Видалення у риб RRE або заміна на людські порушувала їх здатності до відрощування ампутованих плавців.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що команда дослідників створила біосинтетичний полімер, створений за зразком кільцевих зубів кальмара, який є самовідновлюваним і біорозкладаним. За словами вчених, він буде корисним не лише в роботобудуванні, але й у захисних костюмах, розриви у яких можуть стати катастрофічними.

Відео Карта пам'яті людини: що ми знаємо про ДНК сьогодні

Сьогодні молекула ДНК святкує свій день народження. Точніше, день відкриття. 25 квітня 1953 року група британських вчених Кембріджського університету відкрили структуру ДНК. За 65 років розшифровка геному людини - наблизилася фіналу. Що стало важливим кроком розвитку медицини. Вчені навчилися не лише протистояти таким хворобам, як рак. А й запобігати страшному недугу. Як це зробити – дивіться далі.

Карта пам'яті людини: що ми знаємо про ДНК сьогодні