Петербурзьким метро носився переповнений потяг без гальмів

Дата публікації
Перегляди
4970
Поділитись:
WhatsApp
Viber
Петербурзьким метро носився переповнений потяг без гальмів

Через нестандартну ситуацію рух у пітерському метро було паралізовано майже на годину / Фото: natnews.org

Через низку помилок машиністів потяг утратив керованість і лише диво дозволило уникнути масштабної трагедії.

Збій в роботі метрополітену Петербурга стався п'ятничним вечором 10 лютого, але подробиці його стали відомі лише тепер, коли до журналістів видання "Фонтанка.Ру" потрапили копії внутрішніх документів транспортної організації, де йшлося про подробиці інциденту.

Раніше повідомлялося, що причиною зупинки на 50 хвилин "синьої" гілки міської підземки стала несправність потяга, котрий дуже повільно діставався до глухого кута. Однак в реальності, виходячи з наведених російським ЗМІ текстів, усе виглядало зовсім інакше – тунелями носився оскаженілий потяг із пасажирами.

Починалося все цілком банально: близько 18:23 поїзд, який слідував з "Горьківської", зупинився на "Петроградській" в метрі від знаку "Зупинка першого вагону". Для того, щоби відкрити двері, машиніст повинен був підтягнути складу до цього знаку, що він і зробив, а потім загальмував.

Керманич натиснув на так званий "вентиль № 1", який подає повітря до пневматичних гальм. У 99,99% схожих випадків після того, як машиніст прибирає палець із кнопки, система випускає повітря з гальм. Однак цього не сталося, і, кажучи простою мовою, кнопка "запала": як пізніше встановила перевірка, вона була старою, зі сколом, а контакти - підгорілими.

У підсумку коли пасажири зайшли в вагони, то поїзд, ледве рушивши, тут же зупинився - в гальмівних циліндрах залишився тиск. Через п'ять хвилин на підмогу своєму колезі прийшов машиніст-інструктор – свого роду бригадир машиністів, їхній наставник. Йому також не вдалося позбутися проблеми, після чого він прийняв рішення, яке навіть в сухому протоколі наради під керівництвом голови петербурзького метрополітену названо "авантюрним, що межує зі злочином": машиніст-інструктор відключив у всіх вагонах повітророзподільники – ключовий елемент пневматичних гальм, без якого вони просто не працюють.

Як розповіло "Фонтанці" джерело, близьке до служби рухомого складу, "коли ми дізналися, що були відключені всі повітророзподільники, щелепи реально відпали і дар мови на деякий час було втрачено". У нормальній ситуації, якщо з якихось причин машиніст виводить з роботи хоча б один повітророзподільник, то всі пасажири висаджуються з вагонів. В ту мить ніхто людей висаджувати не став, а потім була здійснена ще одна фатальна помилка.

Справа в тому, що при відключенні повітророзподільників та інших систем машиністи випадково відключили і основне управління, тож поїхати змогли лише на резервному. А резервне управління виключає можливість використання електричних гальм. Тобто в той момент, коли переповнений потяг пішов у тунель, у нього не працювали ні пневматичні, ні електричні гальма. Залишався тільки гальмо стоянки – в автомобілі його аналогом є "ручник", - однак зупинити рухомий склад ним неможливо.

Таким чином, перегоном "Петроградська" - "Чорна річка" нісся вже некерований поїзд. Важко уявити, що в цей момент творилося в кабіні, але пасажири, швидше за все, ще не відчували нічого дивного – з усіма бували випадки, коли поїзд з технічних причин стояв в тунелях і п'ять, і десять хвилин.

Недобре вони напевно відчули через кілька хвилин, коли він пролетів "Чорну річку" без зупинки і на величезній швидкості. На платформі майнули здивовані люди - і скажений склад помчав далі.

На наступному перегоні ("Чорна річка" - "Піонерська") склад перевищив дозволену швидкість в 60 км / год, і стало зрозуміло, що ще трохи – і станеться страшна катастрофа. В цей момент диспетчер, який спостерігав за поїздом з пункту управління рухом, прийняв рішення зняти напругу з контактної рейки, і поїзд перестав набирати швидкість.

Однак на цьому страшна пригода складу не закінчилася: за інерцією потяг продовжив рух у тунелі. Тут потрібно врахувати, що в метрополітені шлях прокладено аж ніяк не по прямій: є підйоми та спуски. Тому, піднявшись на своєрідну гірку, склад пішов у зворотному напрямку, знову набираючи швидкість – загальна вага шестивагонного складу становить близько 300 тонн.

Намагаючись хоч якось зупинити цю гойдалку, машиніст і машиніст-інструктор стали смикати стоянкові гальма, проте вони не призначені для такого екстремального використання. Звідси виник запах гару і дим.

Знову піднявшись нагору і наблизившись до "Чорній річці", поїзд знову понісся вниз, в бік "Піонерської". Цей атракціон повторився ще двічі: як написано в протоколі, поїзд нарешті зупинився після "триразового скочування".

На цьому історія не закінчилася: машиністи вирішили не чекати допоміжного поїзда, а стали бігати по вагонах і включати повітророзподільники. Але з незрозумілих причин вмикнули лише два з шести, що є порушенням всіх інструкцій: за діючими нормативами, склад може рухатися самостійно тільки в тому випадку, якщо у нього не менше 50% працюючих гальм.

Незважаючи на це, поїзд пішов до "Піонерської", де якимось дивом зупинився. Перелякані пасажири вийшли з вагонів, а склад відправили в тупик.

Як випливає з протоколу розгляду цього випадку, машиніст і машиніст-інструктор більше не керують потягами: "Вони були переведені за власним бажанням на іншу роботу, не пов'язану з рухом поїздів".

Крім того, протягом 2012 року всі машиністи-інструктори повинні відвідати спеціальні практичні заняття по діям при несправності рухомого складу.

Повʼязані теми:

Дата публікації
Перегляди
4970
Поділитись:
WhatsApp
Viber
Наступна публікація