В Україні бурхливо розвивається ресторанний ринок
Лаври першості за рівнем розвитку ресторанного бізнесу у Львова.
Найбільшою популярністю серед українців користуються італійська та українська кухні.
В Україні обсяг ринку громадського харчування за останні шість років збільшився з 12,3 млрд до 28,4 млрд гривень, свідчать дані компанії Ресторанний консалтинг.
При цьому, за даними фахівців компанії Pro-Consulting, тільки за 2012 рік кількість закладів збільшилася на 13% порівняно з 2011-м, досягнувши майже 900. Експерти пов'язують таке пожвавлення з високою рентабельністю даного бізнесу - 30-35% в рік, що набагато вище, ніж в ЄС з 10-15%, пише "Кореспондент".
Прибутковості ресторанного бізнесу в Україні сприяють чималі ресторанні "націнки" при досить дешевих продуктах, а також падіння вартості підходящої під заклад нерухомості.
Між тим точок громадського харчування в Україні в порівнянні з США і Європою поки що недостатньо. Так, наприклад, в західному ресторані на одне місце припадає вісім жителів країни, а в Україні - 35 осіб.
Експерти все ж таки зазначають, що вітчизняна ресторанна культураподає надії на поліпшення сервісу, і каталізатором послужило Євро-2012, напередодні якого бізнес інвестував в нові точки громадського харчування. "Сьогодні стає все більше людей, які вважають, що власний ресторан створює їм незвичайний імідж, тому вкладають в це кошти, - визнає тенденцію Ольга Насонова, директор компанії Ресторанний консалтинг. - А серед українців стає популярно харчуватися в ресторанах не тільки на свята".
При цьому експерти вказують на динаміку розвитку середнього сегмента, який досяг уже 40% київського ринку громадського харчування (12% і 48% займають відповідно елітний та нижчий класи). Пояснюється це тим, що середній рівень інвестицій в такий ресторан істотно нижчий, ніж у люксовий, - $ 350 тис. проти $ 1,5 млн - отже, ризики менші. Крім того, аудиторія для таких закладів набагато ширша, а значить, простіше завоювати клієнта.
З іншого боку, ніша ресторанів для багатих в Україні майже заповнена. "Такий проект стане успішним, якщо власник може чимось привернути аудиторію, здивувати, - каже Насонова. - А заклади без оригінальної концепції, але з високими цінами приречені на провал".
Також близький до насичення і сегмент пивних барів - вони масово відкривалися напередодні Євро-2012. Легкість освоєння цього напряму, за словами експертів пов'язана з тим, що для пивбару не потрібно створювати спеціальну кухню.
Згідно з розрахунками Насонової, найбільшою популярністю серед українців користуються італійська та українська кухні. На їхню частку припадає відповідно 20% і 15% всіх ресторанів в Україні, причому серед азіатських закладів переважають японські.
У той же час, незважаючи на зміни на краще, українські ресторани поки відрізняють високі ціни в поєднанні з поганим обслуговуванням.
За спостереженням автора блогу про їжу Helen's Cooking Олени Коваль, яка довгий час жила в США, страви в американському громадському харчуванні за вартістю можна прирівняти до вітчизняних, однак порції там у кілька разів більші, а от перекусити в чеських, польських і болгарських ресторанах можна на 20% дешевше.
При цьому якщо в столиці ще можна знайти заклади, які по сервісу і якості їжі не поступляться європейським, то в провінції - досі СРСР. "[Обслуговують] повільно, грубо, можуть кидати меню на стіл", - характеризує Насонова роботу офіціанток в дрібних містах.
Лаври першості за рівнем розвитку ресторанного бізнесу експерти віддають Львову, де на один заклад припадає 1,6 тис. жителів, тоді як у Києві - 2,5 тис. Однак і столиця Галичини опиниться в хвості, якщо її помістити в рейтинг європейських, американських і азіатських міст.
У той же час український заклад громадського харчування б'є рекорд за прибутковістю та середнім строком окупності: два - два з половиною роки проти п'яти років у Європі. Експерти пов'язують це не лише з тим, що майже всі офіціанти і кухарі отримують зарплату в конверті, але з тим, що їх заробітки в рази нижчі європейських.
Варто зазначити, що експерти не сумніваються в подальшому зростанні вітчизняного ринку, так само як і в тому, що в ньому буде збільшуватися частка демократичного сегменту. На їхню думку, велике майбутнє чекає кав'ярні та паби, які з часом стануть більш концептуальними і якісними.