Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин
Як Україна стане членом Євросоюзу, в ній з’являться кращі дороги

Славомір Новак впевнений, що власними коштами відновити дорожні покриття в країні навряд чи вдасться.

Сніг зійшов і на дорогах знову той самий жах: ями, в яких розбиваються авто, а часто - і їхні пасажири. Де ж наші відремонтовані траси і чому щойно збудовані дороги починають розвалюватися вже за пару років - ТСН.Тиждень спитав у керівника Укравтодору Славоміра Новака, який відповідає за всі дороги за межами міст.

Примітка. Славомір Новак - один з останніх іноземних реформаторів, запрошених урядом, який ще залишається на своїй посаді. До поляка, який у своїй рідній країні очолював міністерство транспорту, а зараз керує Укравтодором, назбиралося безліч запитань. ТСН.Тиждень зустрівся зі Славоміром у його кабінеті в центрі Києва.

- Ви бачили ці відео, які викладають українці? Ви поділяєте ці, м'яко кажучи,  негативні емоції водіїв?

- Звісно, що є і негативні і позитивні емоції. Але ситуація з дорогами є яка є. За два роки ми трошки покращили цю ситуацію. Але виправити її неможливо. Я на засіданні Кабміну сказав, коли вступив на посаду,  що згідно звіту Світового банку – 95% усіх доріг в Україні були в дуже поганому стані. Ми зараз робимо обстеження на М05. Це Київ – Одеса. Це другий дуже важливий коридор для держави. І він завжди був гарним прикладом. Бачте, яка гарна дорога. Коли зняли покриття на деяких ділянках дороги – основи майже немає.

- Тобто?

- Ви самі можете відповісти. Чому вони так зробили цю дорогу.

- Цю основу не доклали?

- Так, там є просто болото під цю дорогу. І коли ми бачимо на М05 ямковість пошла. Чому? Бо основи немає. Ми думали, як робити ремонт. Я рахував більш дешевий варіант. Виявилось, що ні. Там треба міняти повністю дорогу. Там буде нове будівництво. Я трохи хвилююся, що буде аналогічна ситуація з М06.

- Київ – Чоп, правильно?

- Так…

- Чекайте, але там італійці будували трасу Київ – Житомир.

- Так. Але італійці будували і М03. Ми розірвали з ними контракт. Через неякісну роботу і зараз маємо з ними претензії в судах міжнародних. Яка різниця. Це може бути італієць, поляк чи українець. Хтось просто може бути не чесний.

- Коли ви приїхали в Україну, побачили стан доріг та жалюгідні обсяги фінансування: ви не сказали собі: Славомір, стоп, тікай звідси. Був такий момент?

- Трошки на початку так було. Я вам відверто скажу. Тому що ми поїхали на Схід, наприклад, до Авдіївки. Побачивши, що там неможливо доїхати майже танками. То як має доїхати швидка допомога до людей? До військових. Поїхав до Миколаєва. Побачив Миколаїв – Кропивницький. Там, де колись була дорога. Не знаю коли. Може в 70-х, 60-х роках. Але від цього нічого не відбулося. Коли побачив Одеса – Рені, в 50-х побудована дорога, потім нічого.

ВідеоКоли в Україні будуть дороги: ексклюзивне інтерв'ю Славоміра Новака

Сніг зійшов і ми знову побачили той самий жах: ями, в яких розбиваються авто, а часто і їхні пасажири. Де ж наші відремонтовані траси? Чому щойно збудовані дороги починають розвалюватися вже за пару років? Про все це журналісти розпитали Славоміра Новака. 

Коли в Україні будуть дороги: ексклюзивне інтерв'ю Славоміра Новака

- Польща, з якої ви приїхали, теж страждала від поганої якості доріг. Звичайно, ЄС надав значне фінансування. Проте це одна з головних причин перевтілення місцевих автошляхів. Напевно, є ще інструменти, які допомогли польським дорогам змінитися?

- Я так жартую часом. Є три речі для доріг. Найважливіших. Це гроші, гроші і гроші.

- Все ж таки гроші?

- Так, але ви правильно кажете, що є ще інші інструменти, які необхідно втілити в життя. І ми це зробили. Ми запровадили дорожній фонд. Це незалежний інструмент фінансування. Вже зараз дорожний фонд - це надходження акцизів від палива. Від усіх нас, хто заправляє машину, але платить за будівництво доріг. І так ми в Польщі 20 років тому створили дорожній фонд такий.

Примітка. В Україні вже рік діє дорожній фонд. У 2018 року він забирав 50% акцизу на пальне, цього року  – 75% надходжень перераховуватиметься на дороги, і лише у 2020 – увесь акциз з бензину піде до дорожнього фонду. Друга частина реформи - дорожня децентралізація. Фактично Укравтодор передав левову частку доріг - а це 120 тисяч кілометрів зі 170 - на баланс обласних та районних адміністрацій, залишивши за собою тільки міжнародні траси та ті, які з'єднують обласні центри. Це означає, що за дороги місцевого рівня у селі чи між районними центрами відповідатиме місцева влада. І з неї треба питати вже зараз.

- Ви майже 2,5 року очолюєте Укравтодор. Який бюрократичний момент вас найбільше вразив?

- Я би сказав, що інші європейські країни є також бюрократичними, в тому числі, і Польща. Но тут я би сказав, що є завелика віра ще в печатки. Тут потрібно на одній бумажці три або чотири печатки поставити. Це для мене шок.

Примітка. Півтора роки тому ТСН.Тиждень вперше показав українцям дуже цікавий експеримент. Шматок траси Київ-Чоп у Львівській області передали на 5 років в обслуговування не облавтодору, а турецькій приватній компанії. За неякісне та несвоєчасне латання ям - великі штрафи. За цим слідкує інша компанія - французька. Тому турки просто зобов'язані робити все чітко та якісно, аби не платити велетенські штрафи. Розмітка, скошений газон, нові знаки та відсутність ям та навіть тріщин - це результат хорошого обслуговування траси. На цій же трасі Київ-Чоп на ділянці  Рівненської області господарює місцевий облавтодор. І результат кепський. Облавтодори знають, що кожного року отримають ласий шматок бюджетних грошей на чергове латання дірок. І ніякої відповідальності, бо закатані в ями гроші не порахуєш.

Відео200 км щастя від турків: Україна віддала частину автостради в обслуговування іноземній компанії

- Дорога Київ-Чоп. Шматок траси Київ-Житомир будувався до Євро-2012. Вже минулого року там почала з'являтися серйозна ямковість. Траса втрималася без ремонту 5-6 років. Якщо б за нею добре доглядали, зараз не стояло б питання виділення сотень мільйонів гривень?

- Я повністю погоджуюся. В Польщі ми це називаємо "утримай стандарт". Тут називається контракт за кінцевим результатом. І відходимо від цієї радянської системи, що є тільки облавтодори, тендер тільки на один рік. Відходимо. Тендери і контракти мають бути мінімум на 3-5 років. Тому що важливо для приватних компаній, щоб купили нову техніку. Інвестували. І друге – збільшення витрат на утримання доріг. Ми в цьому році починаємо збільшувати кошти на утримання доріг.

- Але ж це знову все йде через облавтодори?

- Ні, ні , ні. Два роки тому - так. Через два роки в 12 областях з'явилися приватні компанії на утримання доріг. Ми з одного боку реструктуризуємо, оздоровляємо ДАК, але так, як на будівельному ринку доріг, так і на утриманні мусять бути приватні компанії. Іншого шляху немає. Держава не може займатися будівництвом і утриманням доріг. Держава замовляє послуги будівництва і послуги утримання.

- Тобто, облавтодори мають бути приватизовані?

- Іншого шляху я не бачу. Також почнемо експеримент, дай Боже в цьому році вже, щоб заключити договір на будівництво та утримання.

- Тобто, компанія будує і утримує?

- Бере повністю відповідальність. Вона дає гарантію 5 або 10 років.  А потім через цей строк утримує цю дорогу.

- Знову ж таки, які б якісні траси ми не будували, перевантажені вантажівки їх зруйнують. Про це ми говоримо вже багато років. Постійно. Але системно ніхто так до цього не підійшов. Що Укравтодор вже зробив у цьому плані?

- Це більше до трансбезпеки, яка за це відповідає.

- А ви якісь пропозиції вносили?

- Ми в рамках структури Укравтодор створимо офіс управління інтелектуальних транспортних систем. Це такий інструмент повністю автоматизований. Це контроль трафіку, швидкості. Але також ваговий контроль в русі. Тобто, не зупиняємо на вагу фуру. Вона тільки через ворота проїжджає, і вмонтована вага і вона одразу фіксує, чи є порушення, чи ні. Як є – передає сигнал до поліції, вона зупиняє цю машину і розвантажує. Це повністю автоматизована система. І починаємо це будувати. Вже в цьому році буде шість таких пунктів на під'їздах до Києва. Сподіваюсь, що наступного року оголосимо тендер на 200-250 таких пунктів.

ВідеоПовернути дорогам життя: експерти називають ямковий ремонт найбільшим злом

Асфальт продовжує сходити зі снігом. Повернути дорогам життя намагаються здебільшого ямковим ремонтом. Однак це - найбільше зло, яке влада робить з дорогами, запевняють експерти. Чому погано латати ями, у яких містах дороги найдірявіші, і скільки реально треба коштів, щоб привести до життя дороги, дізнавалися наші кореспонденти. Ями, ремонт, дороги

Повернути дорогам життя: експерти називають ямковий ремонт найбільшим злом

- Якщо все піде за вашим планом. Коли в Україні з'являться дороги рівня хоча б євросоюзівських Румунії, Угорщини?

- Я сподіваюся, що колись Україна буде членом Євросоюзу і після цього реально з'являться кращі дороги.

- Власними силами це…

- Власними силами і Польща би не відремонтувала, і Угорщина би нічого не зробила, і Румунія нічого не зробила б. Там багато вкрадено, насправді. Коли ми будуємо автобан. Середня ціна кілометру в Європі – це 10-10,5 мільйонів євро за кілометр. Порахуйте, скільки це є гривнях. Це шалені кошти і витрати на будівництво. Тобто, що ми зараз робимо за рахунок дорожнього фонду? Ремонтуємо дороги. А про будівництво. Я завжди кажу: ок, мусимо будувати, але тільки за рахунок кредитних ліній і якоїсь допомоги Євросоюзу.

Спілкувався журналіст ТСН.Тижня Сергій Гальченко

Залиште свій коментар

Вибір редакції