Як коронавірус б’є по культурі

Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин

Погіршують ситуацію валютні коливання. Через них дорожчають авторські права, поліграфічні матеріали. Росте собівартість видань.

Коронавірус, як і будь-яка пандемія, — це криза не тільки соціальна. Обвал котувань, криза туризму і валютна паніка, — економіка потерпає. Культурна сфера не залишається осторонь.

ЯК ПОТЕРПАЄ ВІД КОРОНАВІРУСУ КНИЖКОВА ГАЛУЗЬ У СВІТІ

В Україні випадки захворювання на коронавірус поки що поодинокі, тож економічного ефекту карантину повною мірою ми ще не зазнали. Проте в Італії, Франції, Іспанії, Німеччині (світових культурних хабах) ситуація виглядає інакше, тож заборони на проведення масових заходів там були запроваджені раніше. В результаті найбільші літературні фестивалі у всьому світі вже скасовано або перенесено на невизначений час.

І це — не все. Цього року не відбудеться Livre Paris, ключової літературної події Франції, в рамках якої було заплановано 800 заходів, присвячених проблемам навколишнього середовища, міграції та гендерної дискримінації.

Не буде і Болонської виставки дитячих книжок. Враховуючи, що її традиційно відвідували представники великих українських видавництв, де продавали права на вітчизняну літературу іноземцям, це означає, що за підсумками року матимемо проблеми із промоцією творів наших авторів за кордоном.

До того ж, виставки та ярмарки для українських видавців — це можливість не тільки продати, але й купити права на іноземні книжки. Угоди здійснюються дистанційно, проте обирати твори краще маючи їх перед очима, роздивляючись ілюстрації. Скасування великих міжнародних заходів частково позбавляє нас можливості обрати найкращі твори для українців.

Скасування великих міжнародних заходів частково позбавляє нас можливості обрати найкращі твори для українців

Окрім всього іншого, фінансових збитків видавцям і власникам торгових мереж завдає зменшення кількості відвідувачів у книжкових магазинах. Люди уникають публічних місць, крамниці зачиняються на період ажіотажу навколо вірусу.

ЩО В УКРАЇНІ

Хоч до України COVID-19 тільки-но "докотився", уряд вже запровадив обмеження на проведення масових заходів. Організатори дитячого форуму "Книгоманія", запланованого на 24-26 квітня у місті Львів, вже повідомили про перенесення його на вересень.

Але найбільше занепокоєння у видавців викликає "Книжковий Арсенал". Це — наймасштабніший та значущий літературний фестиваль країни, щорічно він стає майданчиком для презентацій нових творів українських авторів, дискусій на суспільно важливі теми. Відбутись він має 20-24 травня. Поки що організатори мовчать, але як зміниться ситуація за 2 місяці нікому не відомо. Скасування такого заходу боляче вдарить і по видавцях, і по письменниках — по українській літературі взагалі.

Чи буде скасовано/перенесено "Арсенал" — питання. Проте вже зараз чинне обмеження на проведення масових заходів із понад 200-ми відвідувачами. А це означає, що великі презентації нових книжок, авторські тури — під забороною. Таким чином, письменники та їх творчість не привертатимуть гідної уваги, тож і з промоцією літератури на внутрішньому ринку також можемо мати проблеми.

Погіршують ситуацію валютні коливання. Через них дорожчають авторські права, поліграфічні матеріали. Росте собівартість видань.

На додаток, постає загроза зменшення продажів у тих же книгарнях. Поки що ми не бачимо в Україні пустих полиць у продуктових та порожніх вулиць, але не секрет, що наші люди схильні до паніки. Тож книгарні (так само, як бібліотеки, театри, кіноцентри та інші культурні заклади) однаково постраждають. Питання в тому, якою мірою?

ЩО МОЖУТЬ ВДІЯТИ КНИЖНИКИ

Українським книготворцям доводилось переживати важкі часи, тож шукатимемо альтернативні способи промоції книжок та отримання прибутків. Наразі маємо приклад винахідливих колег з Америки. Вони зосередили зусилля на онлайн-продажах, і вдаються до певних хитрощів, аби їх стимулювати. Так, деякі мережі книгарень у США оголосили про безкоштовне доставлення онлайн-замовлень. Інші телефонують клієнтам, аби запропонувати новинки та доставку.

Наразі маємо приклад винахідливих колег з Америки. Вони зосередили зусилля на онлайн-продажах

Більшість продавців збільшили свою присутність у соціальних мережах, стали розсилати більше e-mail-ів. Це, звісно, не панацея, але так можна хоч якось пережити кризу. Впевнена, українські видавці можуть виявитись ще більш винахідливими, аби не втратити клієнтів.

ДЕХТО ПЕРЕЖИВАЄ КАРАНТИН ІЗ КНИЖКОЮ

Сьогодні читацькі вподобання відповідають порядку денному. Продажі фантастичного роману Діна Кунца "Очі пітьми", в якому йдеться про таємничий вірус, зросли на 3000%. Зараз він на третій сходинці на Amazon. Також серед топ продажів — "Протистояння" Кінга та "Чума" Камю. Вбачаю у такій зміні читацьких вподобань позитивний бік — знайшлось чимало людей, готових переживати кризу з користю, тобто, з книжкою.

Взагалі, вважаю за потрібне шукати позитив у найскрутніших ситуаціях. Так, зараз — не найпростіший час для роботи. Важко всім, у всіх галузях підприємництва, криза очевидна. Проте, можливо, саме ця криза дала змогу кожному з нас і світу в цілому зупинитися, зазирнути всередину себе, витратити час та ресурс на вдосконалення, розвиток, духовне зростання? Може, ця зупинка — привід подякувати Всесвіту за все, що маємо?

Особисто мені дуже відгукнулась ідея Лі Еделькорт, трендсеттера №1 у світі, яка сказала, що вірус, точніше, спричинена ним криза, дає змогу людству зберегти себе як вид.

Залиште свій коментар

Вибір редакції