Чи заплатить "Нова пошта" штраф у 325 млн грн: що наразі відомо про резонансну історію

Чи заплатить "Нова пошта" штраф у 325 млн грн: що наразі відомо про резонансну історію

УНІАН

"Нова пошта" розцінює дію контролювального органу як маніпуляцію держави своїми повноваженнями.

Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області оштрафувало "Нову пошту" на 325 млн гривень за пошкоджені посилки. Через необґрунтовано великий штраф компанія подала до суду, направила скаргу до Держпродспоживслужби, а також звернулася до омбудсмена і міжнародних правозахисних організацій. Історія з багатомільйонним штрафом спричинила неабиякий резонанс у суспільстві та показала, наскільки недосконалим є наше законодавство.

ТСН.ua зібрав усе, що наразі відомо про ситуацію навколо "Нової пошти".

Звідки взявся багатомільйонний штраф

27 січня 2021 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області звернувся громадянин, який поскаржився на те, що акваріум, який доставляла "Нова пошта", прийшов розбитий. За його словами, компанія відмовилася компенсувати вартість товару, зазначену у поштовій декларації.

Після цього працівники Держпродспоживслужби звернулися до керівництва відділення з вимогою надати документи для проведення перевірки у строки, встановлені законодавством – протягом трьох днів. Це не було зроблено, що є порушенням, зазначили у відомстві та 28 травня винесли постанову про накладення стягнень на суму 151 мільйон гривень, що становить 10% від обсягу реалізованої продукції. 

10 березня 2021 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області звернувся ще один громадянин, який скаржився на те, що його обрахували у відділенні №3 ТОВ "Нова пошта" м. Чугуїв.

Затребувані під час перевірки документи так само не були надані, і 2 липня Держпродспоживслужбою було винесено постанову про накладення стягнень у розмірі 174 мільйони гривень, що становить 10% від обсягу реалізованої продукції ТОВ "Нова пошта" за березень 2021 року.

Таким чином компанію з боку держави було оштрафовано загалом на 325 млн гривень.

Як на це відреагувала "Нова пошта"

У компанії заявили, що перевірка з боку Держпродспоживслужби  відбулася з порушеннями законодавства, а через необґрунтовано великий штраф компанія подала до суду.

"Нова пошта" розцінює дію контролювального органу як маніпуляцію держави своїми повноваженнями й оскаржує штраф у Харківському окружному адміністративному суді", - повідомили в компанії 8 липня.

Крім того, компанія вже скерувала офіційну скаргу до Держпродспоживслужби на неправомірні дії співробітників харківського підрозділу, а також звернулася до омбудсмена і міжнародних правозахисних організацій.

Накладенню неправомірного, на думку компанії, штрафу, передувала перевірка Держспоживслужби, здійснена в березні в одному з харківських відділень компанії. Приводом до неї слугувала скарга клієнта про пошкодження посилки вартістю 500 грн.

"Перевірка відбулася з порушенням чинного законодавства. Зокрема, за законом, перевіряюльник повинен надати керівнику юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі документи про перевірку. Натомість, їх було вручено керівнику відділення, який не є такою уповноваженою особою. Крім того, була порушена і процедура перевірки. Зокрема, представник будь-якого контролюючого органу під час здійснення перевірки повинен розписатися в спеціальному журналі – це вимога законодавства. Цього теж зроблено не було", - пояснює компанія.

У "Новій пошті" також заявили, що керівник відділення запропонував перевіряльникам звернутися до керівництва компанії, що було розцінено як створення компанією перешкод посадовим особам для перевірки.

У "Новій пошті" також додали, що акт про штраф теж було складено з порушеннями.

"Крім того, ми вважаємо неправомірним, що штраф було розраховано від обороту усієї компанії, а не відділення, у якому здійснювалася перевірка. До того ж контролюючий орган одразу обрав максимальний із можливих штрафів, хоча за практикою навіть суд не обирає найвищу міру покарання, особливо, якщо порушення було здійснено вперше", - наголошують у компанії.

Що кажуть у Держпродспоживслужби

У відомстві ж наголошують, що під час перевірки діяли у межах закону, але через те, що "Нова пошта" не надала усі необхідні документи і не з'явилася на розгляд справ, наклали два штрафи.

"За законом у подібних випадках проводяться позапланові перевірки. 15 березня 2021 року працівники Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області прийшли з позаплановою перевіркою за зазначеною скаргою до відділення №49, проте з’ясувати, чи були порушені права споживача, не вдалося, оскільки уповноваженою особою – керівником відділення – не були надані необхідні документи. Процедура перевірки відбувалася у повній відповідності до вимог діючого законодавства, у тому числі, була зафіксована на відео", - йдеться в повідомленні.

Штраф, передбачений законодавством у цьому разі, становить від 1 до 10% вартості продукції, реалізованої юридичною особою за попередній календарний місяць. 11 травня ТОВ "Нова пошта" листом було повідомлено про час, дату і місце розгляду справи про накладання штрафних санкцій. Однак жодних заперечень з приводу встановлених порушень не надійшло і представники ТОВ "Нова пошта" на розгляд справи не з’явилися, пояснюють у відомстві.

Чи платитиме "Нова пошта"

Оскільки сума штрафу у 325 млн викликала дуже багато запитань, великий резонанс та розголос у суспільстві на ситуацію відреагувало Мінекономіки, заявивши про намір провести службову перевірку.

У Міністерстві вказують, що застосування до "Нової пошти" максимальних санкцій порушує вимоги закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", зокрема, принцип пропорційності порушення і покарання. У зв'язку з цим, у Мінекономіки засудили подібний підхід до розрахунку штрафів, оскільки він є суб’єктивним та вважають його неприпустимим.

"Міністерство засуджує такий підхід до розрахунку штрафів, оскільки він є суб'єктивним, і вважає його неприпустимим. Зазначена ситуація буде ретельно вивчена і проведена службова перевірка. Регулюючі державні органи повинні захищати права споживачів, але штраф повинен бути пропорційним порушенню. Упевнені, що такі дії не сприятимуть розвитку приватного бізнесу в Україні та поліпшенню її інвестиційної привабливості", - сказано в повідомленні.

Більше того після таких заяв Мінекономіки у головному офісі Держпродспоживслужбі заявили, що не вимагатимуть від "Нової пошти" сплати накладеного раніше інспекторами в Харківській області штрафу в 325 млн гривень за пошкоджені посилки.

"Ніколи не роблю передчасних заяв, допоки детально не розберуся в ситуації. Знаю про суспільний резонанс навколо багатомільйонного штрафу, який співробітники Держпродспоживслужби в Харківській області наклали на "Нову пошту". Вчора цілий день займалася цим питанням: проводила внутрішнє розслідування, ознайомилася з відеофіксацією, консультувалася з юристами. Розібрала ситуацію, як то кажуть, на молекули", - заявила очільниця Держпродспоживслужби Владислава Магалецька.

Вона запевнила, що такого штрафу не буде, бо він неадекватний порушенню. Юристи готують відповідне рішення, а з "винуватцями "скандалу в Харківській області розбираються та з'ясовують мотиви такого рішення".

Наступна публікація