Тарифне питання: чому уряд хоче, але не може підняти ціну на світло для населення

Дата публікації
Поділитись:
WhatsApp
Viber
Тарифне питання: чому уряд хоче, але не може підняти ціну на світло для населення

ТСН.ua

Чинний тариф на електроенергію для українців у півтора рази нижчий за її собівартість і у два з половиною рази нижчий за ринкову ціну.

28 серпня Кабінет міністрів продовжив термін дії існуючої моделі покладання спеціальних обов’язків (ПСО) на ринку електричної енергії до 1 вересня. Тобто щонайменше до початку осені українці платитимуть за світло за старим тарифом в 1,68 грн/кВт-год.

Розмови про підняття цін на електроенергію для населення ведуться вже понад півроку. З останнього: в середині липня Міністерство енергетики обіцяло нову ціну на світло з 1 серпня. Однак Кабінет міністрів відклав підвищення ще на місяць.

Тож ТСН.ua розбирався, чим викликана така «нерішучість» уряду та за якою ціною будемо платити за кіловат-години світла від осені.

Кого й чому не влаштовує нинішня ціна

Тариф на електроенергію для українців у 1,68 грн/кВт-год був встановлений ще в 2017 році, тобто не підвищувався вже більше 4 років. Від 1 січня 2021 року скасували лише пільговий тариф на перші 100 кВт-год – 0,9 грн/кВт-год.

Планувалось, що з квітня електроенергія для населення здорожчає. Але згодом Кабінет міністрів вирішив залишити діючий тариф до кінця квітня, потім – до кінця червня, а тоді й до кінця липня. Зараз тариф у 1,68 грн/кВт-год для українців знов продовжили – до початку осені.

Енергетичні фахівці пояснюють, що реальна вартість електроенергії значно вища, аніж ціна, яку сплачують за неї побутові споживачі. Зокрема, якби українці отримували «струм» за собівартістю, тариф був би на рівні 2,5-2,6 грн/кВт-год, а якби ціни встановлювались за ринковим принципом – близько 3,4-3,6 грн/кВт-год. Тобто світло обійшлося б українцям майже в 2,5 рази дорожче.

Українці отримують електроенергію від двох державних компаній – НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго». Однак кошти, що сплачує населення, до них не доходять, а осідають на рахунках посередників (обленерго та постачальників універсальних послуг) та йдуть в бюджет у якості податків.

Генеруючі компанії, в свою чергу, відпускають електроенергію населенню буквально за копійки. Приміром, «Енергоатом» отримував за кіловат-годину менше 18 копійок, в той час як собівартість її виробництва перевищувала 50 коп/кВт-год.

Внаслідок цього державні компанії зазнавали мільярдних збитків. «Енергоатом» завершив минулий рік з «мінусом» в 4,8 млрд грн, хоча два попередні роки мав приблизно такий же прибуток. Це і є основним мотивом для уряду підвищити ціни на електроенергію для населення.

Нова модель від Міненерго: скільки коштуватиме світло восени

В Кабінеті міністрів впродовж попереднього півріччя розглядали декілька варіантів нової моделі тарифу на електроенергію – від встановлення різної ціни для кожної області до встановлення тарифу в залежності від обсягів споживання світла домогосподарствами.

Один із варіантів передбачав зниження тарифу для домогосподарств, що споживають в місяць менше 100 кіловат-годин, з 1,68 грн/кВт-год до 1,0-1,2 грн/кВт-год. Водночас для 45% українців, які споживають від 100 до 500 кВт-год електроенергії в місяць, планувалося встановити тариф у 2,5 грн/кВт-год – тобто підвищити його майже в півтора рази. Найбільше мали платити ті домогосподарства, які споживають понад 500 кВт-год в місяць – їм кіловат-година світла могла б обійтись у понад 3 грн. Фахівці пояснюють, що до цієї категорії споживачів належать або сім’ї, що мають дуже великі приватні будинки, або ж підприємці, що платять за електроенергію за пільговими тарифами для населення.

Іншу модель пропонував у травні 2021 року колишній заступник міністра енергетики Юрій Бойко. Згідно неї, тарифи на світло мали б різнитися в залежності від областей – адже в кожному регіоні різні затрати на передачу та розподіл електроенергії.

За його словами, ціна електроенергії для населення мала б становити, приміром, від 2,6 до 2,96 грн/кВт-год в Києві та Дніпропетровській області і від 3,7 до 4 грн у Івано-Франківській та Луганській областях. В останній, зокрема, зараз діє найвищий тариф на розподіл електроенергії, і він є втричі вищим, аніж, приміром, в Києві.

Однак експерти в галузі енергетики стверджують, що від цієї моделі в Кабінеті міністрів відмовились.

«Думаю, регіонального поділу тарифів на електроенергію поки що не буде. Він можливий лише під час наступних етапів підвищення ціни. Адже в Луганській області транспортування електроенергії обходиться в 4 грн/кВт-год, тоді як чинний тариф на електроенергію по країні – 1,68 грн/кВт-год. Тож поки що тариф, швидше за все, буде залежати від обсягів споживання», - каже голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко у коментарі ТСН.ua.

Що заважає уряду підвищити тариф на електроенергію

Опитані ТСН.ua фахівці називають низку причин, через які Кабінет міністрів вже півроку не може визначитись з новою ціною електроенергії для населення. Перший і найголовніший фактор – політичний.

«Уявіть, що напередодні святкування 30-річчя Незалежності України уряд ухвалює рішення щодо підняття ціни електричної енергії для населення вдвічі. На мою думку, це рішення досі не ухвалене виключно з політичних міркувань. Адже з економічних міркувань пільгову ціну треба було вже давно скасовувати», - каже в коментарі ТСН.ua енергетичний експерт Геннадій Рябцев.

Натомість Олег Попенко називає інші причини, через які уряд ніяк не може затвердити новий тариф на світло для населення.

По-перше, за його словами, в Кабміні бояться, що українці перестануть сплачувати рахунки.

«Після того, як від 1 січня 2021 року скасували «пільгові» 90 коп/кВт-год на перші 100 кіловат, рівень сплати за рахунками впав приблизно на 20%. Раніше такого ніколи не було. До кінця грудня минулого року населення стабільно сплачувало за світло у межах 95-97%, а в січні сплатило лише 75%», - каже фахівець.

За його словами, якщо уряд підніме тариф для тих домогосподарств, які споживають від 100 до 500 кВт-год у місяць (а таких в Україні близько 45%), з 1,68 до 2,4 грн/кВт-год, вони отримають платіжки на 300-500 грн більше. З цієї причини уряд і боїться обвалу платежів.

По-друге, за словами Олега Попенка, якщо нові тарифи на електроенергію будуть різнитися залежно від обсягів споживання, можуть виникнути зловживання при обліку – як з боку контролерів, так і від самих споживачів.

«У нас немає автоматичного обліку, він ручний: або споживач сам вносить дані, або це контролюють співробітники обленерго. Тож споживач може вказувати в рахунках менші обсяги електроенергії, аніж він реально використовує, і платити за меншою ціною. І проконтролювати це буде досить складно», - каже фахівець.

Окрім того, не виключено, що й самі контролери спробують на цьому заробити. Приміром, вони за сотню гривень можуть вказувати, що домогосподарство використало 95 кВт-год в місяць, а не 300 кВт-год, як показує лічильник. Експерти вважають, що для декого це може бути суттєва «надбавка» до зарплати.

По-третє, як пояснює Олег Попенко, в уряді розуміють, що підняття тарифів на електроенергію для населення не вирішить усіх проблем ринку, зокрема з накопиченням державними енергогенеруючими компаніями мільярдних боргів.

«Вирішувати ці проблеми - маніпуляції з купівлею електроенергії на біржах, збитковість «Укренерго» - потрібно комплексно. Уряд може хоч кожні півроку підвищувати ціну для населення, але це не вирішить проблему збитковості державних компаній. Однак, вочевидь, в Міненерго не знають, яким шляхом вирішувати наявні проблеми і тому беруть відстрочку у підвищенні цін на електроенергію для населення ще на місяць», - резюмує Олег Попенко.

Наступна публікація