Без варіантів

Альтернативи режиму АТО бути не може: він і є альтернативою.

Напередодні секретар РНБО Олександр Турчинов заявив, що звільнення територій на Сході України у форматі АТО більше неможливе. При цьому він анонсував представлення президенту уточненого законопроекту "Про відновлення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями Донецької і Луганської областей". Водночас президент Петро Порошенко повідомив про скасування АТО найближчим часом – для цього, за його словами, було розроблено проект закону "Про реінтеграцію окупованих територій Донбасу". Поки що громадськість жоден із цих документів не бачила, але вже стоїть питання: навіщо нові закони?

Режим АТО був обраний як альтернативна у відповідь тій загрозі, яка у квітні 2014 року виникла на Сході України. Спочатку це була прихована агресія, але вже через кілька місяців стало зрозуміло, що це масштабна відкрита агресія Російської Федерації проти України. Коли того ж року всередині літа почалися обстріли артилерії з території РФ по українських військах, а потім – і вторгнення, коли з'явилися свідчення про російську техніку, коли з'явилися перші військовополонені, – були усі підстави для того, щоб розглядати ці дії як агресію і діяти згідно із законодавством.

Алгоритм відповіді у випадку збройної агресії проти України прописаний в окремих законах – про оборону та про воєнний стан. А застарілі вони чи ні – ролі не відіграє. Головне, що законодавство на момент агресії було чинним і вимагало дій, зовсім відмінних від оголошення режиму АТО. Коли сам Турчинов був виконувачем обов'язків президента (від 23 лютого до 7 червня 2014 року), рішення ввести режим АТО, а не оголошувати стан війни із Росією, було до певної міри слушним.

Цьому сприяли внутрішні обставини у країні, тиск зарубіжних партнерів і ще низка нюансів. Але після виборів президента і після того, як з'явилися неприкриті ознаки збройної агресії з боку Росії, збереження режиму АТО явно суперечило умовам законодавства. Тому зараз говорити про альтернативу АТО – навряд правильно, адже цей режим і є альтернативою. Було б логічно привести те, що відбувається на Сході, у відповідність до вимог чинного законодавства, а не створювати новий закон.

Режим АТО не просто вичерпав себе – він дискредитував себе.

Перехід від АТО до стану війни на офіційному рівні не вимагає розробки додаткових законів – достатньо рішення РНБО, указу президента на його основі та затвердження цього указу Верховною Радою. Є факт збройної агресії – отже, має відбутися засідання Ради національної безпеки і оборони, після чого  президент має внести відповідне подання до Верховної Ради. При цьому нагальної необхідності оголошувати воєнний стан у всій країні немає, достатньо було б оголосити його у самій зоні АТО. Поки що не до кінця зрозуміла мета, яку влада хоче досягнути, схваливши новий закон. 

Чи змінить щось новий формат по суті – важко сказати. Але в будь-якому випадку потрібно дуже уважно оцінити ризики, пов'язані зі створенням нового закону, чого прагне влада. І вони стосуються Мінських домовленостей. Попри критику та очевидне спрямування на задоволення російських інтересів ці угоди були легітимізовані на міжнародному рівні. Ухвалення нового закону однозначно буде розцінене Росією як вихід України з Мінських угод. А тому наразі не можна спрогнозувати, якими будуть кроки наших міжнародних партнерів: чи вони частково або повністю погодяться з позицією Росії, а чи вони з розумінням поставляться до української позиції. Новий закон проставить під сумнів увесь цей гібридний формат, в рамках якого зараз намагаються вирішити конфлікт на Сході.

Режим АТО не просто вичерпав себе – він дискредитував себе. Три роки триває антитерористична операція, але досі немає рішення жодного суду про визнання "Л/ДНР" терористичними організаціями. Такі ініціативи були, але їх відхилили. Тобто є факт антитерористичної операції, є тисячі жертв, є руйнування інфраструктури, є внутрішньо переміщені особи тощо, але немає законодавчо чи у судовому порядку визначених терористів. Якщо подивитися останні звіти ООН про ситуацію на Донбасі, то в них все розглядається з позиції внутрішнього конфлікту. Саме тому зараз час завершити АТО й обрати нові механізми врегулювання конфлікту на Сході, а саме ті, що визначені законодавством. Єдиним питанням залишається те, чому владі раптом закортіло розробити новий закон.

Приєднуйтесь також до групи ТСН.Блоги на facebook і стежте за оновленнями розділу!

Залиште свій коментар

Аватар
Залиште свій коментар

Коментарі до посту

Останні Перші Популярні Разом коментарів: