Перейти до змісту
Учені вперше продемонстрували, що ворони можуть свідомо мислити

Експеримент показав, що птахи володіють суб'єктивним досвідом.

Під час нового дослідження розуму ворон було зроблене приголомшливе відкриття: птахи мають певну форму свідомості - у них є суб'єктивний досвід.

Про це повідомляє Science Alert.

Як зазначається, це називають первинною або сенсорною свідомістю. Раніше її виявляли лише у приматів. Можливо, тепер людству доведеться переосмислити розуміння того, як виникає свідомість.

У тварин, які не розмовляють, складно визначити свідомість. Це здатність усвідомлювати себе і навколишній світ, розуміти, що знаєте, і обдумати це знання.

Первинна свідомість - усвідомлення сприйняття світу в сьогоденні (а також в найближчому минулому і майбутньому). Насамперед вона пов'язана з корою головного мозку приматів, складною багаторівневою зоною мозку ссавців. Утім мозок птахів влаштований не так.

Аби визначити, чи мають ворони усвідомлене мислення, учені розробили експеримент. Він мав перевірити, чи мають птахи суб'єктивний досвід.

Спочатку птахів вчили реагувати на візуальні подразники. Їм на екранах показували вогники. Якщо ворона бачила такий - вона мала повернути голову. Більшість вогнів були чіткими й однозначними, їх було просто роздивитися. Тоді ворони достовірно повідомляли, що бачили їх.

Але деякі спалахи було набагато важче виявити - вони були короткими і тьмяними. У таких випадках ворони іноді показували, що бачили їх, іноді - ні.

Для експерименту кожній з ворон було показано приблизно 20 тисяч сигналів, розподілених на десятки сеансів. Тим часом, електроди, імплантовані в їхній мозок, реєстрували нейронну активність.

Коли ворони "повідомляли", що бачили сигнал, активність їхніх нейронів реєструвалася в інтервалі між баченням світла і видаванням відповіді. Коли ні - такої підвищеної активності нейронів не спостерігалося. Цей зв'язок був настільки постійним, що можна було передбачити реакцію ворони на основі активності мозку.

Зазначається, що нервові клітини мали б однаково реагувати на однакові візуальні стимули. Одне дослідження показало, що у ворони вони перебувають під впливом суб'єктивного досвіду.

Раніше виявилося, що люди можуть зрозуміти значення деяких звуків, що видають шимпанзе. Людей попросили послухати звуки і визначити, яку емоцію переживають тварини.